38 results
Book
In basket
Spis treści : 1. Miejsce dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej ; 2. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współczesnej szkole ; 3. Rewalidacja inwidualna jako forma wspierająca kształcenie dziecka z niepełnosprawnością w szkole masowej ; 4. Przykładowe ćwiczenia wykorzystywane na zajęciach realidacji inwidualnej zgodnie z ramowym programem rewalidacji ; 5. Zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej ; 6.Przykładowe opracowania niezbędne w pracy pedagoga specjalnego ; 7. Opis i analiza przypadku-uczeń z niepełnosprawnością ; 8. Wybrane programy wspomagające rozwój uczniów.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 37
Book
In basket
Czy można przełamać strach przed mówieniem, ciemnością lub burzą? Czy złość mieszka za szafą? Czy dorośli są empatyczni? Jak znaleźć sposób na coś, czego się nie lubi? To tylko niektóre z pytań zadawanych przez bohaterów bajek Klaudii Giese-Szczap – psychologa z wieloletnim doświadczeniem w terapii dzieci i młodzieży. „Bać się czy nie bać?” to zbiór kilkunastu opowieści terapeutycznych, napisanych z myślą o dzieciach, przeżywających rozmaite trudności. Bajkowy świat jest przedstawiony z dziecięcej perspektywy. Bohaterami opowieści są dzieci, a czasem zwierzęta, które uczestniczą w sytuacjach, mogących wzbudzać w nich lęk. Poprzez identyfikację z bohaterami bajek dziecko może nauczyć się rozpoznawać swoje emocje i poradzić sobie ze strachem lub z niepokojem. Bajki przeznaczone są dla dzieci w wieku od pięciu do dwunastu lat, lecz mogą z nich korzystać również dzieci starsze, a nawet dorośli, gdyż dotykają one wielu ważnych spraw. Poruszają problem rozmaitych lęków, trudności, pokazują, jak można sobie z nimi radzić. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Oddział dla dzieci
There are copies available to loan: sygn. II (1 egz.)
Book
In basket
Nowość od: 07.11.2022
Diagnoza i terapia są ważnym tematem w dyskursie pomagania, wspierania rozwoju, zwłaszcza w odniesieniu do logopedii, pedagogiki czy psychologii. Treścią niniejszej publikacji są zagadnienia diagnozy i terapii w pracy logopedy i nauczyciela-terapeuty, co porządkuje niejako i ogranicza zakres podjętych rozważań. Zarówno logopeda, jak i nauczyciel/terapeuta są specjalistami, których działania pomocowe regulowane zapisami prawa wpisują się w działania szkoły i oświatowego systemu pomocy. Mimo znaczącego dorobku w logopedii i terapii pedagogicznej wciąż pojawiają się nowe przestrzenie analiz teoretycznych i badań empirycznych, podkreślające relację teorii z praktyką. Podjęte w książce dyskursy są udziałem osób tworzących naukę, ale też praktyków, co stanowi o wartości i zróżnicowaniu treściowym publikacji. Struktura książki obejmuje dwie części, które odnoszą się do zapowiedzi w tytule. Pierwsza z nich dotyczy diagnozy i terapii w ujęciu logopedycznym, psychologicznym i medycznym, druga zaś podejmuje problematykę diagnozy i terapii w ujęciu edukacyjnym, pedagogicznym i społecznym. Obie perspektywy łączą się w działaniu pomocowym, jednak ich konteksty teoretyczne wyjaśniające mechanizm trudności czy zaburzeń pozostają odrębne, autonomiczne, co jest przedmiotem dyskursu podjętego w gronie logopedów. Pytanie o synergię versus rozdzielność dyscyplin (subdyscyplin) naukowych zajmujących się tematyką diagnozy i terapii pozostaje otwarte i stanowi inspirację do dalszych poszukiwań. Publikację adresujemy do szerokiej grupy odbiorców: specjalistów z dziedziny medycyny, logopedii, psychologii i pedagogiki, a także nauczycieli i wychowawców, którzy zajmują się problematyką pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak również przyszłych nauczycieli (studentów), którzy poznają tajemnice zawodu nauczyciela. Mamy nadzieję na życzliwe przyjęcie książki i wspólne spotkania w przestrzeni praktyki pomocowej. "Książka pod redakcją naukową prof. WSP dr hab. Barbary Skałbani i dr Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej to publikacja bogata tematycznie […]. Omówiono w niej bowiem wiele zagadnień z pogranicza logopedii, psychologii klinicznej i pedagogiki specjalnej. Dotyczy problematyki diagnozy i terapii w kontekście logopedycznym, medycznym i psychologicznym […] oraz edukacyjnym, pedagogicznym i społecznym […]. Publikacja mieści się zatem w nurcie interdyscyplinarnego podejścia do rozumienia istoty i patogenezy zaburzeń neurorozwojowych i schorzeń, ich diagnozowania oraz udzielania pomocy." /Z recenzji prof. zw. dr hab. Marty Bogdanowicz/. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 37
Book
In basket
Dzieci pustyni : pamiętnik matki zastępczej / Hanna Tomalak. - Kraków : Impuls, 2020. - 184, [2] strony ; 24 cm.
Marzyłam o tzw. wcześniejszej emeryturze. Miałam dość łączenia pracy zawodowej z obowiązkami domowymi, które sprowadzały się do odgrywania roli zarówno mamy, jak i taty, przejścia przez trudny okres nauki mojej córki, zaliczenia gdzieś tam po drodze studiów zaocznych itd. Miałam po prostu dość, czułam się zmęczona i wyczerpana. Stąd kiedy pojawiła się perspektywa przejścia na emeryturę w wieku 55 lat, miałam zamiar z niej skorzystać. No ale cóż. Mimo przepracowanych 38 lat musiałam poczekać, aż osiągnę odpowiedni wiek. / Powyższy opis pochodzi od wydawcy/.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 159.9 (1 egz.)
Book
In basket
Książka "Jąkanie to nie wyrok" może pomóc rodzicom w odpowiedzi na nurtujące ich pytania dotyczące tego, co należy robić, a także czego absolutnie nie wolno, aby nie dopuścić do rozwoju zaburzenia mowy. W codziennym zabieganiu, gdy na wszystko mamy niewiele czasu, polecany poradnik podpowiada w prosty sposób, jak poradzić sobie z problemem, który dotknął nasze dziecko. Autorka przedstawia w nim swój punkt widzenia, który opiera się nie tylko na wieloletniej pracy terapeutycznej, lecz również na najnowszych doniesieniach dotyczących metod wczesnego postępowania terapeutycznego z małymi dziećmi. W prezentowanej publikacji Autorka podpowiada, jakie kroki należy podjąć, aby nie dopuścić do rozwoju zaburzenia mowy. Wieloletnia praca zarówno z jąkającymi się dziećmi i ich rodzinami, jak i z osobami dorosłymi oraz zdobyte w ten sposób doświadczenie i wiedza każą jej myśleć, że wczesna interwencja terapeutyczna to najlepsza droga, aby nie tylko zastąpić jąkanie dziecka płynną mową, ale również nie dopuścić do rozwinięcia się jego dorosłej postaci, z towarzyszącymi mu częstokroć lękiem przed mówieniem, unikaniem mówienia i zaburzonym poczuciem własnej wartości. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Filia nr 2
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Oddział dla dzieci
There are copies available to loan: sygn. II (1 egz.)
Book
In basket
Nowość od: 24.10.2022
W niniejszej publikacji pragniemy przedstawić specjalistom, nauczycielom, rodzicom oraz wszystkim osobom zainteresowanym problematyką mutyzmu wybiórczego nasze doświadczenia i różne podejścia do tego zaburzenia. Uważamy, że każde dziecko dotknięte mutyzmem – choć zachowuje się podobnie jak inne dzieci niemówiące – wymaga odpowiednio dobranych metod i technik terapeutycznych, działań, które nazywamy „terapią szytą na miarę dziecka”. Należy pamiętać, że brak mowy w różnych sytuacjach społecznych jest tylko jednym z objawów mutyzmu, a jego kluczową przyczyną są zaburzenia lękowe. Ważne, aby w trakcie terapii uwzględnić inne aspekty funkcjonowania dziecka, przepracować z nim umiejętność radzenia sobie z lękiem w różnych sytuacjach, także tych, które nie zawsze są bezpośrednio związane z mówieniem. W książce przedstawiamy doświadczenia terapeutów dotyczące zarówno pracy indywidualnej, jak i grupowej. Dzielimy się również naszymi wątpliwościami i rozważaniami, które często towarzyszą naszej pracy w gabinecie, szkole czy przedszkolu. Jako pierwszy został opisany przypadek dziecka uczęszczającego do żłobka, chociaż mutyzm wybiórczy diagnozuje się z reguły u starszych dzieci. Autorka pokazuje, że przez działania prewencyjne można nie dopuścić do sytuacji, aby niepokojące zachowania rozwinęły się w późniejszym okresie w mutyzm wybiórczy. Następnie przedstawiono przypadek chłopca w wieku przedszkolnym. Aneta Kiepiela-Koperek śledzi w swoim studium zmiany w zachowaniu dziecka oraz pokazuje korzyści płynące ze współpracy z rodziną i środowiskiem. Nieco odmienny przykład prezentuje Alicja Pilch, opisując swoje doświadczenia terapeutyczne z okresu pracy za granicą. Autorka podkreśla nie tylko rolę współdziałań, lecz także wdrożenie programu terapeutycznego. Odmienną, główną formę pomocy, którą jest terapia grupowa, prezentują Joanna Bala i Jadwiga Miękina-Pindur. Według autorek dobór różnorodnych metod pracy, a także współpraca na linii rodzic – terapeuta – nauczyciel przynoszą znakomite efekty. Katarzyna Szyszka przedstawia moment, w którym mutyzm wybiórczy ujawnia się w okresie dojrzewania. Iwona Młynarska będąca nauczycielką nauczania wczesnoszkolnego pomaga dziecku wspólnie z zaangażowaniem klasy. Natomiast opowieść Sylwii Szczęśniak ukazuje postępy syna przy wsparciu wychowawcy i terapeuty na odległość. Jako ostatnia swoje doświadczenia opisuje Klaudia Giese-Szczap, która zwraca uwagę na fakt, jak istotna jest cierpliwość w pracy terapeutycznej – to równocześnie autorka bajki pomagajki. Optymistyczna historia Marysi i jej niecodziennego spotkania może być doskonałym punktem wyjścia do rozmowy o mutyzmie wybiórczym. "Bajka terapeutyczna, która została napisana przez jedną z współautorek (psychologa klinicznego) i przedstawiona na końcu publikacji, może pomóc dziecku z mutyzmem w zrozumieniu swoich trudności i ograniczeń oraz podjęciu kroków w kierunku zmian na lepsze." /Autorki/. Publikacja uzyskała rekomendację Polskiego Związku Logopedów: „Autorki […] podkreślają istotę szerokiego spojrzenia na indywidualne podejście terapeutyczne oraz stworzenie z wielu metod terapeutycznych tej jednej indywidualnej dla konkretnego dziecka z problemem mutyzmu wybiórczego". Autorki: Cabała Monika, Szyszka Katarzyna, Bala Joanna, Giese-Szczap Klaudia, Kiepiela-Koperek Aneta, Miękina-Pindur Jadwiga, Młynarska Iwona, Pilch Alicja, Szczęśniak Sylwia. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 37
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 821.162.1(091)
Book
In basket
Spis treści : 1. Małgorzata Kabat : Asertywność nauczyciela wobec problemu efektywności działań ; 2. Ewa Pasterniak-Kobyłecka : Uwagi o roli nauczyciela we współczesnej szkole; 3. Katarzyna Smoter : "Kto chce nauczyć matematyki. Musi znać matematykę, znać Johna ... i samego siebie.Kompetencje relacyjne i emocjonalne w pracy nauczyciela ; 4. Mirosław Kisiel : Multimedia wsparciem nauczyciela edukacji muzycznejpierwszego etapu kształcenia ; 5. Krzysztof Zajdel : Praca z wykorzystaniem podcastu i wideocastu w klasach nauczania wczesnoszkolnego; 6. Ewa Szymanowska : Zakodowana edukacja, czyli o kodowaniu w edukacji wczesnoszkolnej ; 7. Urszula Karwalajtys : Nowoczesne metody nauczania przyrody i biologii w szkole podstawowej. Wybrane przykłady ; 8. Farmuła-Jurczak Anita : Wsparcie społeczne udzielane w szkole ; 9. Aleksandra Kopańska : Pisak jako narzędzie wspomagające efektywnośc procesu kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ; 10. Regina Korzeniowska : Awans zawodowy w opinii nauczycieli pracujących z uczniamiz niepełnosprawnościami w szkolach podstawowych ogólnodostępnych ; 11. Anna Lis-Zaldivar : Kształcenie uczniów w systemie szkolnictwa zawodowego w województwie lubulskim w kontekście rynku pracy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 37
Book
In basket
Zapraszamy Czytelników do książki, z której można czerpać siłę... i wiedzę. Przydatna nie tylko dla osób, zaczynających swoją pracę z osobami niepełnosprawnymi, z ich rodzicami, opiekunami, ale również dla tych, którzy już długo mają przyjemność, by mieć kontakt z osobami z niepełnosprawnością. Pozycja, która trafia do Państwa rąk, powstawała kilka lat. Każda rozmowa, każda opowieść Rodziców była dla Autorki przeżyciem. Każda stanowiła pewnego rodzaju wyzwanie. Opowieści wielkich ludzi – Rodziców dzieci niepełnosprawnych – pokazujące ich świat. Świat choroby dziecka widziany ich oczami, z ich perspektywy, jest często innym światem, niż nam się wydaje. To nie zawsze tylko smutek, żal, strach (choć one są bardzo często obecne). To też czasami śmiech, anegdoty, żart... Rodzice pokazują niepełną sprawność dzieci od „kuchni”. Dzielą się swoimi emocjami, obawami, radościami. Warto, wręcz trzeba, poznać świat Rodziców i ich dzieci. Autorka: Pomysł na tę książkę powstał w trakcie rozmowy z mamą niepełnosprawnej dziewczynki. Jej historia jest również zawarta w tym zbiorze. Rozmawiałyśmy z mamą o tym, jak wyobrażała sobie macierzyństwo, z czym była zmuszona się zmierzyć, z jakimi emocjami, z jakimi trudnościami, jakie bariery musiała przełamać, jakie drzwi wyważyć. I wtedy właśnie podczas rozmowy powiedziałam do tej mamy: „Kiedyś poproszę Panią o spisanie swoich przeżyć. Zrobimy z tego książkę”. Mama dziewczynki uśmiechnęła się i odrzekła: „Dobra”. Dodała lekko zaczepnie: „Zobaczymy!”. Tak to się zaczęło. [...] /Powyższy opis pochodzi od wydawcy/.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. 37 (1 egz.)
Book
In basket
Spis treści : 1. Interdyscyplinarne ujęcie pietna społecznego.Kontekst socjopedagogiczny i psychologiczny ; 2. Stygmat w procesie autopostrzegania i postrzegania spolecznego ; 3. Odmienność jako kategoria wybranych analiz teoretycznych.Próba uchwycenia historycznych uwarunkowań i ponowoczesnych wyzwań ; 4. Metodologia badań własnych ; 5. Postrzeganie siebie i wizerunek społeczny osób zagrozonych stygmatyczacja w kontekście sytuacji życiowej badanych . Egzemplifikacja empiryczna; 6. Interpretacja ustaleń empirycznych .
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 316
Book
In basket
Nowość od: 07.11.2022
Docere (z języka łacińskiego) znaczy nauczać, czyli dzielić się myśleniem, rozumieniem i doświadczeniem. Książki zbiorowe są jedyną okazją, aby współdziałać z innymi autorami, jednocześnie myśleć, rozumować i doświadczać w zaciszu indywidualnych pomysłów i badań. Redaktorki, zafascynowane współczesnymi relacjami i rodzinnością, uznały, że podjęty temat jest wielowersyjny. To oznacza bogactwo pytań o przyszłość relacji międzyludzkich w różnych meandrach nauk społecznych. Prezentowany czytelnikom zbiór, zdaje się, osiągnął cel wieloaspektowego podejścia do relacji, co z kolei ujawniło różnorodny obraz rodzin i zapoczątkowało debatę akademicką. Mamy nadzieję, że posłuży ona praktykom wychowania i nauczania. W prezentowanych pięciu częściach książki autorki zaczynają od doświadczenia partnerstwa, które uwidacznia współczesną nerwicę dotyczącą samodoskonalenia oraz inwestycji w siebie, dewaluując pojęcie wspólnotowości. W dalszych partiach publikacji wyłaniają się te aspekty życia rodzinnego, które mogą okazać się zbyt trudne i bolesne dla relacji rodzinnych na linii zlęknieni lub obojętni rodzice i pragnące bezwarunkowej miłości dzieci. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 316
Book
In basket
Spis treści :Wprowadzenie : Problemy społeczne a zjawisko ekskluzji-ujęcie interdyscyplinarne ; 1. Wykluczenie społeczne w cyklu życia człowieka -kontesty zdrowotne i egzystencjalne ; 2. Wsparcie społeczne wobec problemu wykluczenia-od diagnozy do rozwiązań
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 36
Book
In basket
Kilka lat temu napisałam książkę "Opowieści o Czujątkach. Ćwiczenia z empatią w czasie zarazy". Trafiła ona do różnych miejsc i osób. Dostałam wiele informacji od moich Czytelników, że Czujątka – od czasu, gdy w tekście postawiłam ostatnią kropkę – zaczęły żyć własnym życiem, co bardzo mnie cieszy. Publikacja ta zawierała pięć baśni o przykrych emocjach: smutku, złości, wstydzie, lęku oraz o odwadze w realizowaniu marzeń, a bohaterowie książki odkrywali, że uczucia, określane często mianem „negatywnych”, są przydatne, gdyż informują o niezaspokojonych potrzebach. Do każdej baśni dołączyłam scenariusz zajęć psychoedukacyjnych, które miały na celu uświadomienie dzieciom, że trudne emocje wcale nie są „złe”. Publikacja była dedykowana także dorosłym, aby spróbowali odkryć, jakie emocje i potrzeby niesie dla nich przeżycie dziecka. Podłożem teoretycznym książki był program Porozumienia bez Przemocy stworzony przez Marshalla Rosenberga, który przeciwstawiał się tendencji do moralnej oceny samej emocji, zachęcając do zastanowienia się nad ukrytymi pod danym uczuciem niezaspokojonymi potrzebami. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Oddział dla dzieci
There are copies available to loan: sygn. BT (1 egz.)
Book
In basket
Otwarte formy uczenia się i nauczania języków obcych / Beata Anna Peć. - Wydanie I. - Kraków : Impuls, 2021. - 339 strony ; 24 cm.
Celem monografii są analiza i interpretacja problemu otwartych form uczenia się i nauczania języków obcych ze szczególnym uwzględnieniem autonomii ucznia. Jest to zagadnienie wyjątkowo ważne, gdyż stanowi jeden z głównych postulatów kolejnych reform edukacji w Polsce. W niniejszej książce poszukuje się odpowiedzi na pytania o to, jak otwarte formy pracy wpływają na uczniów, jeśli są stosowane systematycznie i celowo, a także w jaki sposób przyczyniają się do rozwoju autonomicznej postawy uczniów, charakteryzującej się samodzielnością planowania, organizowania i oceny własnej pracy oraz odpowiedzialnością za jej wyniki i proces uczenia się. Osiągnięciu tego celu służą analiza zagadnień teoretycznych i własne badania. Dotychczas nie prowadzono pogłębionych badań empirycznych dotyczących otwartych form uczenia się i nauczania w odniesieniu do lekcji języka obcego. Koncentrowano się na sprawozdaniach pedagogów stosujących te formy uczenia się i nauczania na lekcjach innych przedmiotów, przy czym w większości były to zajęcia z udziałem dzieci w wieku wczesnoszkolnym. /Powyższy opis pochodzi od wydawcy/.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 37
Book
In basket
Pedagogika specjalna : od tradycji do współczesności / Iwona Chrzanowska. - Wydanie 3. - Kraków : Impuls, 2019. - 710, [2] strony : ilustracje, wykresy ; 21 cm.
(NiP)
Spis treści : Część I. Wokół znanych kategorii i rozważań w pedagogice specjalnej, 1.Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej ; 2. O podmiocie pedagogiki specjalnej-klasyczne ujęcia głównych rodzajów niepełnosprawności ; Część II. Współczesne zagadnienia pedagogki specjalnej; 3. Paradygmatyczne zmiany we wspolczesnej pedagogice socjalnej ; 4. Specjalne potrzeby edukacyjne-między pedagogiką a pedagogiką specjalną ; 5. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością -zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej ;6. Osoba z niepełnosprawnością w erze cyfrowej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 37
Book
In basket
Pedagogika specjalna osób w starszym wieku / redakcja naukowa Marlena Kilian. - Wydanie I. - Kraków : Impuls, 2021. - 477 stron ; 24 cm.
Książka jest pierwszą na rynku wydawniczym pozycją z zakresu pedagogiki specjalnej osób w starszym wieku, czyli nowej i obecnie intensywnie kształtującej się nauki geragogiki specjalnej. Gromadząc szeroką i usystematyzowaną wiedzę, w interdyscyplinarny sposób łączy zagadnienia niepełnosprawności i starości, umiejscawiając je na gruncie pedagogiki specjalnej, dotychczas skupionej na dzieciach i młodzieży z ograniczoną sprawnością. [Powyższy opis pochodzi od wydawcy].
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 37
Book
In basket
Spis treści : 1. Życie osób starszych w czasach zmiany społecznej ; 2. Metodologiczne podstawy badań własnych ; 3. Poczucie sensu życia seniorów z Polski i Polonii Kanadyjskiej ; 4. Sens życia w starości -edukacyjne tropy .
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. 316
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again