Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(42)
Legimi
(11)
IBUK Libra
(6)
Forma i typ
Książki
(26)
E-booki
(17)
Druki ulotne
(11)
Proza
(8)
Publikacje urzędowe i akty prawne
(4)
Czasopisma
(2)
Poezja
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Artykuły
(1)
Audiobooki
(1)
Filmy i seriale
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(24)
nieokreślona
(15)
tylko na miejscu
(7)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(7)
Oddział dla Dzieci
(3)
Czytelnia Główna
(5)
Filia nr 2
(3)
Filia nr 3
(1)
Wypożyczalnia dla Dorosłych (magazyn)
(13)
Oddział dla Dzieci (magazyn)
(1)
Czytelnia Główna (magazyn)
(2)
DŻS
(12)
Autor
Eco Umberto (1932- )
(3)
Fox Marta
(2)
Ronduda Łukasz
(2)
Rzepecka Martyna
(2)
Szymanowski Adam
(2)
Słowik Maria
(2)
Banasiak Jakub
(1)
Banasińska Kira
(1)
Bojanowski Gustaw
(1)
Budraitskis Ilya
(1)
Degot Ekaterina
(1)
Dembek Magdalena
(1)
Dryglas-Komorowska Ewa
(1)
Dużyk Józef
(1)
Dziewańska Marta
(1)
Dziewicki Tomasz
(1)
Ephron Nora
(1)
Fastnach Adam
(1)
Flisak Jerzy
(1)
Gawronkiewicz Krzysztof (1969- )
(1)
Gembarski Adam
(1)
Giziński Kajetan
(1)
Gorczyca Łukasz (1972- )
(1)
Hutyra Adam
(1)
Jakub Szczęsny
(1)
Jakubowska Agata
(1)
Jasiński Mirosław (1968- )
(1)
Kawecki Witold (1960- )
(1)
Khouri Kristine
(1)
Kisiel Marian
(1)
Kopacz Elżbieta
(1)
Kopacz Ireneusz
(1)
Kopczyńska Magdalena
(1)
Kotecki Dariusz (1966- )
(1)
Krakowska Joanna (1964- )
(1)
Krasicki Ignacy
(1)
Kretkowska Katarzyna
(1)
Kuhn Paulina
(1)
Kunisz Władysław
(1)
Kędziorek Aleksandra
(1)
Lipska Magda
(1)
Majewska Ewa
(1)
Marek Anna
(1)
Marszałek Leon
(1)
Michailiuk Bogdan
(1)
Osmólska-Mętrak Anna
(1)
Perrault Charles
(1)
Pietrasik Agata
(1)
Piotrowski Kazimierz (1964- )
(1)
Piątkiewicz Hanna
(1)
Prokop Jan (1931- )
(1)
Rochecka Mirosława (1960- )
(1)
Rochecki Kazimierz (1959- )
(1)
Rybacka Renata
(1)
Salti Rasha
(1)
Sitek Gabriela
(1)
Smith Zofia
(1)
Snochowska-Gonzalez Claudia
(1)
Sommer Piotr (1948- )
(1)
Stafiej Małgorzata
(1)
Stanek Łukasz
(1)
Stanny Janusz
(1)
Stenka Szymon Jan
(1)
Szubert Piotr
(1)
Tondos Barbara
(1)
Whelan Agnieszka
(1)
Wierzbicki Łukasz
(1)
Wrzosek Marek
(1)
Wójtowicz Anna (filolog)
(1)
Zawieyski Jerzy
(1)
Świder Franciszek
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(11)
2010 - 2019
(18)
2000 - 2009
(5)
1990 - 1999
(12)
1980 - 1989
(6)
1970 - 1979
(1)
1960 - 1969
(3)
1950 - 1959
(1)
1940 - 1949
(2)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(9)
2001-
(8)
1945-1989
(4)
Kraj wydania
Polska
(59)
Język
polski
(59)
Odbiorca
Dzieci
(2)
6-8 lat
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(8)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura włoska
(1)
Temat
Malarstwo (szt. plast.)
(5)
Wystawy sztuki
(5)
Biblioteki publiczne
(4)
Dokumenty życia społecznego
(4)
Wolne Związki Zawodowe
(4)
Związki zawodowe
(4)
Ludzie kultury
(3)
Malarze polscy
(3)
NSZZ "Solidarność"
(3)
Cerkwie
(2)
Cyran, Stefania
(2)
Dranka, Zbigniew (1950- )
(2)
Fundacja Sztuki Osób Niepełnosprawnych (Kraków)
(2)
Kopacz, Ireneusz (1967- )
(2)
Miejska Biblioteka Publiczna (Jasło)
(2)
Ministerstwo Kultury i Sztuki (Polska)
(2)
Praca
(2)
Rzeszów - historia
(2)
Stowarzyszenie Promocji Kultury i Sztuki Pogranicze (Rzeszów)
(2)
Słowik, Maria
(2)
To Tu (Rzeszów)
(2)
Wojewódzka Biblioteka Publiczna (Krosno)
(2)
Zarząd Główny Związku Zawodowego Pracowników Kultury i Sztuki
(2)
AIDS
(1)
Armia Krajowa
(1)
Artyści
(1)
Bibliotekarstwo
(1)
Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" (Toruń)
(1)
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu (Toruń)
(1)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(1)
Chrześcijaństwo
(1)
Czerniawski, Adam (1934-) - twórczość
(1)
Diabeł
(1)
Dramat polski
(1)
Duda, Piotr
(1)
Egzegeza biblijna
(1)
Etnografia - zagadnienia
(1)
Etnopsychologia
(1)
Felieton włoski
(1)
Fortuna, Jan
(1)
Gajdzica, Maria
(1)
Galeria "Kraina Sztuki"
(1)
Galeria "Kraina Sztuki" (Jasło)
(1)
Galerie sztuki
(1)
Herbert, Zbigniew (1924-1998) - twórczość
(1)
Indie - geografia
(1)
Indie - podróżnictwo
(1)
Jasielski Dom Kultury
(1)
Joachimiak Zbigniew - twórczość
(1)
Kobieta
(1)
Konserwatorstwo
(1)
Kontrkultura
(1)
Kopacz, Elżbieta
(1)
Kucharzyk, Maria
(1)
Kultura
(1)
Kultura popularna
(1)
Kędziorowie (rodzina)
(1)
Lewińska, Anna
(1)
Literatura polska - 20 w.
(1)
Macedońska, Krystyna
(1)
Malarstwo (szt.plast.)
(1)
Mickiewicz, Adam (1799-1855) - biografia
(1)
Ministerstwo Kultury i Sztuki (Warszawa)
(1)
Mniejszości seksualne
(1)
Państwowa Szkoła Muzyczna I st. im. W. Lutosławskiego (Jasło)
(1)
Performance
(1)
Poezja polska - 18 w.
(1)
Poezja polska - historia - 20 w.
(1)
Publicystyka włoska
(1)
Rzeszów, okręg - historia
(1)
Rzeźba
(1)
Różewicz Tadeusz - twórczość
(1)
Sepioł, Alfred
(1)
Snalej, Grażyna
(1)
Stowarzyszenie Twórców Kultury i Sztuki PLAMA (Łęczyca)
(1)
Stypendia
(1)
Symbolika religijna
(1)
Szkolnictwo muzyczne
(1)
Sztuka białoruska
(1)
Sztuka brazylijska
(1)
Sztuka duńska
(1)
Sztuka francuska
(1)
Sztuka polska
(1)
Sztuka słowacka
(1)
Sztuka ukraińska
(1)
Szuba Andrzej - twórczość
(1)
Teatr (instytucja)
(1)
Tematy i motywy
(1)
Wawrzusiak, Mariola
(1)
Waśkiewicz Andrzej K. - twórczość
(1)
Wystawa z okazji 100-lecia Związku Polskich Artystów Plastyków
(1)
Zagajewski Adam - twórczość
(1)
Związek Zawodowy Pracowników Kultury i Sztuki
(1)
Świadomość narodowa
(1)
Temat: dzieło
Biblia
(1)
Temat: czas
1901-2000
(6)
1945-1989
(5)
1989-2000
(2)
1801-1900
(1)
1901-1914
(1)
Temat: miejsce
Jasło (woj. podkarpackie)
(11)
Rzeszów (woj. podkarpackie)
(2)
Jasło (woj. podkarpackie ; okręg)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Polska
(1)
Sanok (woj. podkarpackie) - historia
(1)
Siepietnica (woj. podkarpackie)
(1)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Święcany (woj. podkarpackie)
(1)
Gatunek
Akcydens
(4)
Opowiadania i nowele
(4)
Powieść
(3)
Katalogi wystaw
(2)
Wiersze
(2)
Wydawnictwa urzędowe
(2)
Album
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Artykuł (czasop.)
(1)
Cytaty
(1)
Czasopisma
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Druki ulotne
(1)
Film dokumentalny
(1)
Katalog wystawy
(1)
Legendy i podania
(1)
Monografia
(1)
Protokoły
(1)
Publicystyka polska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Historia
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Religia i duchowość
(1)
59 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Temat
Zawiera : 1.Cerkwie w rejonie lubelskim 2.Cerwie w dawnej przemyskiej diecezji greckokatolic-
kiej 3.Fragment projektu skansenu.opr.W.Niezgoda 4. Projekt skanesenu cerkwi .opr. W.Niezgoda
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Główna (magazyn)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 72 [w magazynie] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Główna (magazyn)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 72 [w magazynie] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nie jestem która wszystko zniesie / Marta Fox. - Katowice : "Forum Sztuk", cop. 1999. - 102 s. ; 20 cm.
Autor
Forma i typ
Przynależność kulturowa
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych (magazyn)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nie jestem która wszystko zniesie / Marta Fox. - Katowice : "Forum Sztuk", cop. 1999. - 102 s. ; 20 cm.
Autor
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 821.162.1-3 (1 egz.)
(dostępność ok. 20.02.2010)
Filia nr 2
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-3 (1 egz.)
Filia nr 3
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-3 (2 egz.)
Wypożyczalnia dla Dorosłych (magazyn)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-3 (1 egz.)
E-book
W koszyku

Teksty zamieszczone w tomie „Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy” naświetlają patriarchalne struktury zachodniej kultury, które dla wielu, również wielu kobiet, wydają się naturalne i przezroczyste. Publikacja w wydaniu papierowym towarzyszyła wystawie „Niepodległe. Kobiety a dyskurs narodowy” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (26 października 2018 - 3 lutego 2019), od 2021 roku jest dostępna również w formie elektronicznej.

„Autorki i autorzy tekstów pokazują jednak, że patriarchalny system daleki jest naturalności, a jego celem jest podtrzymanie bardzo konkretnej wizji świata – świata, którego jedynymi beneficjentami są mężczyźni. W swoim eseju „Feministyczne archiwum – słaby opór, deheroizacja i codzienność w działaniu” Ewa Majewska skupia się na kwestii queerowych i feministycznych archiwów jako repozytorium wywrotowej wiedzy i zmiany, którego największą wartością jest nieustanne kwestionowanie samego siebie. Claudia Snochowska-Gonzalez, przyglądając się metaforyce prawicowych myślicieli niepodległości, zwraca uwagę na inherentny biologizm zawarty w myśli twórców Narodowej Demokracji. Weronika Grzebalska w swoim przełamującym stereotypy tekście przygląda się współczesnemu militaryzmowi i miejscu, jakie kobiety zajmują w prawicowych ruchach militarnych przechwytujących ideę lewicowej emancypacji. Cały problem ze współczesnym militaryzmem dziś, twierdzi badaczka, polega na zrównaniu go z projektem tożsamościowym, a nie obywatelskim, jakim był u swoich początków pod koniec XIX wieku. Dorota Sajewska przygląda się funkcjonowaniu pojęcia Czarności, dowodząc, że ta pomijana dotąd kategoria może okazać się bardzo twórczym aspektem badania także powojennej historii Polski, szczególne ze współczesnej perspektywy konfliktu migracyjnego i masowej ucieczki ludzi z Bliskiego Wschodu i Afryki. Lena Magnone w brawurowy sposób naświetla psychoanalityczną myśl Zygmunta Freuda, jako jeszcze jeden z obszarów, który wymaga postkolonialnej refleksji. Badaczka pokazuje, jak kobiety i „dzicy” w spójny sposób łączyli się w głowie genialnego psychoanalityka, wskazując, że był on nieodrodnym dzieckiem epoki kolonialnej, a system przez niego tworzony pomijał doświadczenie kobiet i osób z innych niż europejska etniczności. Moses Serubiri i Maryam Kazeem przywołują pamięć nagich protestów – jedynej publicznej i ekskluzywnie kobiecej formy protestu w wielu krajach Afryki, wskazując na kolonialne odczytania tej formy oporu. „Aborcyjny ruch oporu” Agaty Araszkiewicz to przypomnienie opublikowanego na początku lat 2000 tekstu dotyczącego związków pomiędzy ciągle obecnym w Polsce narodowym mitem romantycznym a kwestiami biopolityki i reprodukcyjnych praw kobiet. Teksty te zostały pomyślane nie tyle jako tezy ilustrujące wystawę, co raczej uzupełnienie, poszerzające kontekst pokazywanych prac artystów o kwestie, które mogą okazać się inspirujące do dalszych własnych poszukiwań i dyskusji.”
(fragment tekstu Magdy Lipskiej „Niepodległe, czyli o archeologii nierówności”)

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Książka jest chronologicznie drugim opracowaniem twórczości Siemiradzkiego po monografii Stanisława Lewandowskiego (1904 oraz 1911). Została w 1990 roku złożona w warszawskim Wydawnictwie Interpress, które jednak zostało zamknięte w 1991. Mimo starań (dziś nieżyjących) autorów nie udało się jej wydać. Książka składa się z dwóch części. Pierwsza, autorstwa Józefa Dużyka, to biografia artysty, która syntetyzuje materiał z wcześniejszej książki Siemiradzki. Opowieść biograficzna (Warszawa 1986). Druga część, napisana przez Piotra Szuberta, jest charakterystyką twórczości opartą na jego własnych badaniach.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych (magazyn)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-2 [w magazynie] (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Niniejsza monografia została podzielona na pięć głównych części. W pierwszej przybliżone zostaną różnice charakteru zagrożeń, jakie dotykały ludność cywilną kiedyś, a jakie czyhają na nią współcześnie. Warto zaakcentować,iż nie tylko zagrożenia niemilitarne winny być przedmiotem zainteresowania stosownych podmiotów odpowiedzialnych za kwestię ochrony ludności. Autor zwrócił uwagę na genezę ochrony ludności w Polsce - myśl przewodnią podrozdziału stanowią historyczne, aktualne i perspektywiczne aspekty powstania, uwarunkowań i ewolucji ochrony ludności. Czytelnik znajdzie uporządkowane i poddane ocenie informacje dotyczące rozwoju i charakteru ochrony ludności po pierwszej wojnie światowej, w czasie drugiej wojny światowej i w okresie PRL-u aż po sytuację w XXI wieku. To retrospektywne spojrzenie na lata odległe, jak również coraz bliższe, doprowadzi do problemów związanych ze współczesnym rozumieniem ochrony ludności. Część druga zawiera uwarunkowania prawne ochrony ludności. W treści przybliżono rozwiązania prawne przyjęte na gruncie międzynarodowym oraz na gruncie rodzimym. Część trzecia stanowi swoiste wprowadzenie do świata definicji pojęć związanych z problematyką ochrony ludności. Czytelnik zostaje wprowadzony w świat systemów, wskazując finalnie na miejsce systemu (podsystemu) ochrony ludności w systemie bezpieczeństwa narodowego RP. Część czwartą poświęcono bardzo ważnej kwestii ostrzegania i alarmowania ludności o wystąpieniu zagrożeń. Nie sposób było pominąć w tym miejscu obecne metody wykrywania i identyfikacji. Znalazło się tu również miejsce dla przybliżenia struktury i organizacji Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania. Scharakteryzowany został także system ostrzegania na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Pojawił się też, bardzo istotny z punktu widzenia edukacji dla bezpieczeństwa ludności cywilnej, podrozdział poświęcony sygnałom alarmowym i sygnałom ostrzegawczym. Ostatni rozdział pozwoli Czytelnikowi zapoznać się z systemami ochrony ludności funkcjonującymi poza naszym gruntem rodzimym. Należną uwagę poświęcono zarówno rozwiązaniom przyjętym w wybranych krajach Unii Europejskiej, jak i w przykładowych państwach z odległych części świata. ze Wstępu
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1(091) (1 egz.)
Czytelnia Główna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 821.162.1(091) (1 egz.)
Książka
W koszyku
Odmieńcza rewolucja : performans na cudzej ziemi / Joanna Krakowska. - Wydanie I. - Kraków ; Warszawa : Wydawnictwo Karakter : Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2020. - 437, [3] strony : ilustracje, fotografie ; 20 cm.
(Mówi Muzeum)
Anarchistyczna, a więc z definicji antytotalitarna, odmieńcza rewolucja była totalna. Polegała bowiem na przekraczaniu wszelkich granic – tego, co piękne, tego, co stosowne, tego, co uznane, tego, co bezpieczne i tego, co silne. Jej narzędziem był performans – gatunek sztuki, a zarazem strategii społecznej, który zagarnia na swój użytek cudze przestrzenie, sprawiając, że literatura, teatr, sztuki wizualne, taniec i życie nieodwołalnie tracą autonomię wobec siebie nawzajem. Narzędziem performansu była zaś często odmieńczość, czyli queer – brak uznania dla kulturowych norm pętających wyobraźnię, pragnienia, ekspresję i fantazję. Ta książka to tylko mały wycinek historii performansu, historii queeru, historii Nowego Jorku, historii kontrkultury i zarazem popkultury. Wycinek trochę inny niż te najbardziej znane i najczęściej opowiadane, bo więcej tu kobiet, a mniej muzyki, więcej teatru, a mniej Warhola, choć i teatr nie ten, co zwykle. Opowiada o historii odmieńczego performansu (słowo to rozumiane jest tu bardzo szeroko) na Manhattanie – na scenie, w piwnicy, w klubie i na ulicy – od lat sześćdziesiątych po dziewięćdziesiąte, z wycieczkami w przyszłość i w przeszłość, a nawet do Polski. Książka ukazuje się w serii „mówi muzeum” wydawanej wspólnie przez Wydawnictwo Karakter i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. /Powyższy opis pochodzi od wydawcy/.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 792 (1 egz.)
Brak okładki
E-book
W koszyku
Forma i typ
Prezentowana monografia zawiera dziewięć rozdziałów powiązanych ze sobą tematycznie i metodycznie, w których zespół autorski odnosi się do kwestii organizacji systemu rozpoznawania państwa. W zamyśle autorów publikacja ma na celu ustalenie stanu wiedzy odnośnie możliwości rozpoznania nowych zagrożeń państwa. Z tego względu zawarte w książce treści podejmują zagadnienia dotyczące zarówno szans, jak i zagrożeń wynikających z możliwości systemu rozpoznania. Punktem odniesienia do prowadzenia rozważań jest identyfikacja poszczególnych zagrożeń państwa w wymiarze lądowym, powietrznym, elektronicznym, w tym cybernetycznym. W kolejnych rozdziałach wyjaśniono złożność problemów rozpoznawania zagrożeń państwa w kontekście sposobów pozyskiwania informacji rozpoznawanych, uwarunkowań oraz związków i zależności pomiędzy zagrożeniem, a możliwościami jego identyfikacji. Treści merytoryczne monografii zapewniają poznanie i zrozumienie zasadniczych kwestii istotnych dla funkcjonowania systemu rozpoznania, które z racji konwencji wydawnictwa ograniczone zostały do wybranych (jawnych) zagadnień.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku

Following an international conference organized at the Museum of Modern Art in Warsaw in 2013, „Oskar Hansen—Opening Modernism” analyzes diverse aspects of the architectural, theoretical, and didactical oeuvre of Oskar Hansen, who was the Polish member of Team 10, a group of architects that challenged standard views of urbanism more than fifty years ago. In chronicling the impact of Hansen’s theory of “Open Form” on architecture, urban planning, experimental film, and visual arts in postwar Poland, this volume traces the flow of architectural ideas in a Europe divided by the Cold War. Through discussions of the ideas of openness and participation in state-socialist economies, „Oskar Hansen—Opening Modernism” offers new insights into exhibition design and the interrelations of architecture, visual arts, and the state.

--

Książka „Oskar Hansen: Otwieranie modernizmu” analizuje różne aspekty bogatej działalności twórczej Hansena – architekta, teoretyka i nauczyciela akademickiego.

To także zapis wpływu, jaki jego teoria Formy Otwartej wywarła na architekturze, urbanistyce i sztukach wizualnych w Polsce. I nowe spojrzenie na rozwijaną w warunkach upaństwowionej socjalistycznej gospodarki ideę otwartości i uczestnictwa oraz na relacje architektury, sztuki i państwa.

Wśród autorów tekstów (uczestników konferencji poświęconej Hansenowi, zorganizowanej w 2013 roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie) znaleźli się między innymi Joan Ockman, Łukasz Stanek, Felicity D. Scott, Andrzej Szczerski, Tomasz Fudala, Katarzyna Murawska-Muthesius, Karol Sienkiewicz i David Crowley.

Książka towarzyszy wystawie „Oskar Hansen. Open Form”, której pierwsza odsłona będzie miała miejsce w muzeum MACBA w Barcelonie (lipiec 2014 – styczeń 2015), kolejna zaś w Museu de Arte Contemporânea de Serralves w Porto (2015).

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

The International Art Exhibition for Palestine took place in Beirut in 1978 and mobilized international networks of artists in solidarity with anti-imperialist movements of the 1960s and ’70s. In that era, individual artists and artist collectives assembled collections; organized touring exhibitions, public interventions and actions; and collaborated with institutions and political movements. Their aim was to lend support and bring artistic engagement to protests against the ongoing war in Vietnam, the Pinochet dictatorship in Chile, and the apartheid regime in South Africa, and they were aligned in international solidarity for anti-colonial struggles. „Past Disquiet” brings together contributions from scholars, curators and writers who reflect on these marginalized histories and undertakings that took place in Baghdad, Beirut, Belgrade, Damascus, Paris, Rabat, Tokyo, and Warsaw. The book also offers translations of primary texts and recent interviews with some of the artists involved.

--

Lata 70. XX wieku: do muzeów i galerii sztuki współczesnej, ale także w przestrzeń publiczną (sale uniwersytetów czy domów kultury, miejskie place i skwery) wkracza sztuka artystów angażujących się w bieżące politycznie konflikty – opowiadających się zdecydowanie po stronie niepodległościowych dążeń Palestyńczyków, przeciw dyktaturze Pinocheta w Chile, przeciw apartheidowi w RPA.

Zaangażowanym artystom towarzyszą kuratorzy, aktywiści i polityczni bojownicy. Kontekstem są też działania związków zawodowych artystów, partii politycznych – od opozycyjnych, jak Francuska Partia Komunistyczna, po sprawujących władzę w systemach monopartyjnych, jak partie komunistyczne w krajach bloku wschodniego, w tym PZPR. Tłem jest też oczywiście zimna wojna.

To polityczne zaangażowanie owocuje powstaniem ważnych kolekcji sztuki i „muzeów na wygnaniu”, traktowanych jako wyraz międzynarodowej solidarności artystów, a także narzędzie mobilizowania opinii publicznej i szerokiego grona odbiorców w konkretnych sprawach i konfliktach. Książka „Past Disquiet” bada zawikłaną historię trzech takich kolekcji, dziś rozproszonych i niemal nieznanych. Punktem wyjścia do tworzenia mapy tych politycznych i artystycznych działań jest tu zapomniana „Międzynarodowa Wystawa Sztuki dla Palestyny”, zorganizowana w Bejrucie w 1978 roku przez Organizację Wyzwolenia Palestyny, z udziałem artystów z 30 krajów.

Książka powstała jako rezultat wieloletnich badań Kristine Khouri i Rashy Salti – poszukiwań archiwalnych i zbierania relacji uczestników tych wydarzeń. Publikacja jest zwieńczeniem ich pracy nad przygotowaniem wystawy „Past Disquiet”, prezentowanej w 2015 roku w MACBA w Barcelonie; w 2016 w berlińskim HKW, w 2018 roku w MSSA w Santiago i Sursock Museum w Bejrucie.

Autorzy tekstów: Jérôme Bazin, Dominika Blachnicka-Ciacek, Sara Catenacci, Catherine Dossin, Anselm Franke, Kristine Khouri i Rasha Salti, Elodie Lebeau, Anneka Lenssen, Sliman Mansour, Maeda Rei, Toni Maraini, Bartomeu Marí, Katarzyna Matul, Gordon Metz i André Odendaal, Joanna Mytkowska, Nakajima Izumi, Alia Nakhli, Ernest Pignon-Ernest, Reem Shilleh i Mohanad, Yaqubi, Vladimir Tamari, Jelena Vesić, Caroll Yasky i Claudia Zaldívar

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Fort Legnica ; 7)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-1 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Główna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 884 (091) (3 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka udostępnia po raz pierwszy całość tekstu diariusza księżnej Izabeli Czartoryskiej, napisanego przez nią podczas niemal trzy miesięcznej podróży po Anglii i Szkocji w roku 1790. Diariusz przechowywany jest w Bibliotece Książąt Czartoryskich w Krakowie. Tutaj zaprezentowany jest jednocześnie w tłumaczeniu z języka francuskiego i w faksymile, i zaopatrzony w bogate noty biograficzne i historyczne. Esej wprowadzający Agnieszki Whelan nakreśla szerokie tło polityczne i społeczne podróży, rozwija zapisy księżnej w kontekście industrializacji i reform rolnych, a także ustala dynamikę podróży malowniczych oraz implikacje turystyki dla tworzenia tożsamości kulturowej. Całość ilustrowana jest rycinami pochodzącymi z przewodników i kompendiów topograficznych rozpowszechnionych w Anglii w końcu XVIII i na pocz. XIX wieku. Źródła do dziejów sztuki – to seria Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata, w której wydawane są opracowania dokumentów dotyczących twórczości i życia artystycznego, źródła literackie (w tym pamiętniki artystów i ludzi sztuki) i wizualne (w tym ikonograficzne) do dziejów sztuk plastycznych i performatywnych, antologie krytyki artystycznej i myśli o sztuce. Podseria A zawiera publikacje w polskiej wersji językowej. Podseria B – w języku angielskim.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych (magazyn)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 316 [w magazynie] (1 egz.)
E-book
W koszyku

By placing emerging artists in their political and social contexts, this collection attempts to confront the new activist scene that has arisen in the Russian art world during the past years. The recent explosion of protests in Russia—often with their very purpose being to decry the lack of artistic freedom—is a symptom of a fundamental change in culture heralded by Vladimir Putin’s first election. This shift was precipitated by the change to a highly commercial, isolated world, financed and informed by oligarchs. In response, the Russian contemporary art scene has faced shrinking freedom yet an even more urgent need for expression. While much of what is emerging from the Moscow art scene is too new to be completely understood, the editors of this volume seek to bring to light the important work of Russian artists today and to explicate the political environment that has given rise to such work. „Post-Post-Soviet?” will feature both criticism by writers and scholars, as well as dialogues with artists. Contributors include Boris Kagarlitsky, Ekaterina Degot, Keti Chukhrov, Boris Buden, Artur Zmijewski, and others.

--

Niedawna eksplozja protestów w Rosji to symptom podskórnych zmian w społeczeństwie i w kulturze, obserwowanych od momentu zwycięstwa w wyborach parlamentarnych partii wspieranej przez Władimira Putina.

Jego czasy przyniosły sztukę dostosowaną do nowego porządku: skomercjalizowaną, odciętą od rzeczywistości społecznej, finansowaną i manipulowaną przez oligarchów. Równocześnie powstał „drugi obieg” sztuki – tam odpowiedzią na systematycznie kurcząca się przestrzeń wolności była paląca potrzeba ekspresji.

Książka „Post-Post-Soviet? Art, Politics & Society in Russia at the Turn of the Decade” to próba opisu rosyjskiej sceny artystycznej, ukształtowanej dosłownie w ciągu kilku ostatnich lat. Jest to próba spojrzenia na młodych artystów w jak najszerszym kontekście społeczno-politycznym.

Książka zawiera rozmowy z artystami oraz teksty krytyczne kuratorów, akademików i krytyków sztuki; całość poprzedza bogate kalendarium wydarzeń politycznych, społecznych i kulturalnych. Wiele z opisywanych zjawisk jest zbyt nowa, żeby analizować je z dystansu czy zamykać w formułach, a publikowane teksty (powstałe w latach 2007–2013) przedstawiają różne, często sprzeczne opinie. Niektóre stanowią próby przewidywania dalszego przebiegu wydarzeń i historia z pewnością zweryfikuje stawiane w nich tezy. Inne zostały zweryfikowane w ostatnich dniach. „Post-Post-Soviet?” chce uchwycić ducha zmian: pokazać dynamizm zachodzących w sztuce i polityce zjawisk i niepewny moment braku stabilności, który prowadzić może do rewolucji albo powrotu stagnacji. Tak czy owak, pytanie, które zawsze pozostaje aktualne, brzmi: jak sztuka towarzyszy zmianom i czy jest w stanie sprostać historycznej chwili?

Wśród autorów są między innymi: Boris Buden, Keti Chukhrov, Ekaterina Degot, Alek D. Epstein, Boris Kagarlitski, Ilja Budraitskis, Alexej Tsvetkov, Artur Żmijewski, Arsenij Zhilyaev, Oleksij Radinsky, Alexander Ivanov, Vera Akulova i inni.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Brak okładki
Artykuł
Czasopismo
Druk ulotny
W koszyku
Prawdziwa historia matki z rodziny Kędziorów / Maria Słowik. // Słowem i Kształtem. - 2017, nr 3, s. 10-11. - Kraków : Fundacja Sztuki Osób Niepełnosprawnych, 2017. - Strona 10-11 : ilustracje ; 30x21 cm.
Kwartalnik.
2017, nr 3/62/2017
Dokument nadrzędny: Słowem i Kształtem.
2017, nr 3/62/2017
Artykuł [szt. 1] zamieszczony w czasopismie Słowem i kształtem : Kwartalnik Fundacji Sztuki Osób Niepełnosprawnych, zawierający opowieść Marii Słowik o zdarzeniach z przełomu XIX i XX wieku w Siepietnicy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
DŻS
O dostępność zapytaj w bibliotece: sygn. I.4Gmina Skołyszyn (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ

Tematem książki Jakuba Banasiaka są przeobrażenia państwowego systemu sztuki w schyłkowym PRL i w początkach transformacji ustrojowej. Wychodząc poza utarte narracje na temat kultury artystycznej lat 80. XX wieku, koncentrujące się na oporze twórców wobec komunistycznego reżimu, autor rysuje szerszy i bardziej zniuansowany obraz tego okresu. Przedstawia nie tylko polityczny, ale także społeczny, instytucjonalny i ekonomiczny kontekst ówczesnego życia artystycznego i dotykających go przemian systemowych. Na podstawie szerokiej kwerendy archiwalnej pokazuje relacje pomiędzy polityką kulturalną państwa, instytucjami sztuki, krytyką artystyczną, rynkiem sztuki, sceną młodzieżową i podziemiem artystycznym. Przyglądając się funkcjonowaniu państwowego systemu sztuki w „proteuszowych czasach” – w okresie stopniowego wychodzenia kraju z komunizmu – redefiniuje dotychczas stosowane cezury czasowe. Zwraca przy tym szczególną uwagę na znaczenie liberalizacji systemu po 1986 roku oraz procesualny charakter transformacji ustrojowej przełomu lat 80. i 90.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej