Sortowanie
Źródło opisu
Legimi
(270)
Katalog zbiorów
(59)
IBUK Libra
(12)
Forma i typ
E-booki
(282)
Książki
(55)
Proza
(14)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Poezja
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(49)
tylko na miejscu
(12)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(39)
Czytelnia Główna
(12)
Filia nr 2
(3)
Filia nr 3
(1)
Wypożyczalnia dla Dorosłych (magazyn)
(7)
Autor
Rutkowski Krzysztof
(10)
Rosiek Stanisław
(7)
Helman Alicja
(6)
Limon Jerzy
(6)
Osiński Zbigniew
(6)
Pomian Krzysztof
(5)
Przybyszewska Stanisława
(5)
Jarzębski Jerzy
(4)
Majewski Józef
(4)
Mikołejko Zbigniew
(4)
Przylipiak Mirosław
(4)
Sitkiewicz Paweł
(4)
Auden W. H
(3)
Giżycki Marcin
(3)
Huelle Paweł (1957- )
(3)
Kubińska Olga
(3)
Limon Janusz
(3)
Miłosz Czesław
(3)
Poprzęcka Maria
(3)
Schulz Bruno
(3)
Steiner George
(3)
Taborska Agnieszka
(3)
Adler-Olsen Jussi (1950- )
(2)
Adler-Olsen Jussi (1950- ). Departament Q
(2)
Bauby Jean-Dominique
(2)
Błoński Jan
(2)
Calasso Roberto
(2)
Chiaromonte Nicola
(2)
Chęćka-Gotkowicz Anna
(2)
Czartkowski Adam
(2)
Dziemidok Bohdan
(2)
Friedrich Jacek
(2)
Kalinowska Maria
(2)
Kandziora Jerzy
(2)
Kaszuba-Dębska Anna
(2)
Macur Andrzej
(2)
Magnone Lena
(2)
Ostaszewski Jacek
(2)
Owczarski Wojciech
(2)
Pelka Anna
(2)
Praz Mario
(2)
Przyłuska-Urbanowicz Katarzyna
(2)
Rakowski Tomasz
(2)
Rogowska-Stangret Monika
(2)
Sobolczyk Piotr
(2)
Starobinski Jean
(2)
Sucharski Tadeusz
(2)
Szerszeń Tomasz
(2)
Szyjkowska-Piotrowska Anna
(2)
Warburg Aby
(2)
Włodek Patrycja
(2)
Adamowicz Paweł
(1)
Agnieszka Karpowicz
(1)
Aleksander Jurewicz
(1)
Arno Anna
(1)
Asselineau Charles
(1)
Augustyniak Piotr
(1)
Bachórz Józef
(1)
Baczko Bronisław
(1)
Banasiak Bogdan
(1)
Bataille Georges
(1)
Bergman Ingmar
(1)
Bergman Ingmar. Duchowa przypadłość
(1)
Bergman Ingmar. Miłość bez kochanków
(1)
Bergman Ingmar. Wiarołomni
(1)
Bienville M.-D.-T. de
(1)
Bieńkowska Ewa
(1)
Binkowska Dagmara
(1)
Borkowska Grażyna
(1)
Bouvier Jean Baptiste
(1)
Bristiger Michał
(1)
Brook Peter
(1)
Budd Malcolm
(1)
Burska Lidia
(1)
Carrol Noel
(1)
Castoldi Alberto
(1)
Champfleury Jules
(1)
Chojnacki Marek
(1)
Chruślińska Iza
(1)
Ciechowicz Jan
(1)
Cieślak Robert
(1)
Cox Christoph
(1)
Cymbrykiewicz Joanna
(1)
Cymbrykiewicz Joanna (1976- )
(1)
Czapski Józef
(1)
Czartoryska Urszula
(1)
Czermińska Małgorzata
(1)
Czerwiński Grzegorz
(1)
Czerwiński Marcin
(1)
Dan Diner
(1)
Danek Danuta
(1)
Dauksza Agnieszka
(1)
Deleuze Gilles
(1)
Doppet François-Amédée
(1)
Doussin-Dubreuil Jacques Louis
(1)
Doyle Evelyn
(1)
Drewniak Bogusław
(1)
Dąbrowski Bartosz
(1)
Dąbrowski Tadeusz
(1)
Enzensberger Hans Magnus
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(65)
2010 - 2019
(193)
2000 - 2009
(74)
1990 - 1999
(9)
Okres powstania dzieła
2001-
(9)
1901-2000
(8)
Kraj wydania
Polska
(341)
Język
polski
(341)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(6)
Literatura szwedzka
(3)
Literatura duńska
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura fińska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura islandzka
(1)
Temat
Literatura polska
(3)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(3)
Pisarze polscy
(3)
Sztuka
(3)
Carl Mørck (postać fikcyjna)
(2)
Ciało ludzkie
(2)
Departament Q
(2)
Film
(2)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(2)
Konopnicka, Maria (1842-1910)
(2)
Poezja polska
(2)
Schulz, Bruno (1892-1942)
(2)
Szkice literackie polskie
(2)
Antropologia filozoficzna
(1)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(1)
Bauby, Jean-Dominique
(1)
Bauby, Jean-Dominique (1952-1997)
(1)
Bioetyka
(1)
Diabeł
(1)
Doyle, Evelyn
(1)
Drukarstwo
(1)
Edytorstwo
(1)
Erotyzm
(1)
Estetyka
(1)
Etnogeneza - Europa
(1)
Etyka
(1)
Figury retoryczne
(1)
Filozofia - historia - Niemcy - 18 w.
(1)
Graficy polscy
(1)
Grass, Günter (1927- ) - twórcrczość - szkice
(1)
Historia literatury
(1)
Inność
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804) - twórczość
(1)
Kobieta
(1)
Kobieta - kultura - historia - Polska - 11-20 w.
(1)
Kultura masowa
(1)
Leśmian, Bolesław (1877-1937)
(1)
Literatura
(1)
Literatura kobieca - historia - Polska - 11-20 w. - biografie
(1)
Literatura niemiecka - historia - 20 w. - szkice
(1)
Literatura polska - historia - 11-20 w. - biografie
(1)
Literatura polskia
(1)
Malarstwo amatorskie polskie - historia - 20 w.
(1)
Malarstwo włoskie - 15-18 w. - szkice literackie
(1)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(1)
Moda młodzieżowa
(1)
Muzyka
(1)
Naród - Europa
(1)
Nastolatki (dziewczęta) $x w literaturze
(1)
Niemieckie obozy koncentracyjne
(1)
Nikifor Krynicki (właśc. Epifaniusz Drowniak ; 1895-1968)
(1)
Osoby zaginione
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Parlamentarzyści
(1)
Percepcja obrazów
(1)
Perwersja
(1)
Pisarze niemieccy
(1)
Poezja niemiecka
(1)
Poezja polska - historia - 20 w.
(1)
Poezja polska - historia - interpretacje
(1)
Poligrafia
(1)
Postać literacka
(1)
Przedstawienia teatralne
(1)
Romantyzm
(1)
Różewicz, Tadeusz (1921- )
(1)
Scenariusz filmowy amerykański - od 1945 r.
(1)
Scenariusz filmowy angielski - od 1945 r.
(1)
Schopenhauer, Johanna (1766-1838)
(1)
Shakespeare, William (1564-1616) - beletrystyka
(1)
Sołowieckie, Wyspy (Rosja)
(1)
Szkice literackie polskie - 20 w.
(1)
Sztuka - od 1945 r.
(1)
Tematy i motywy
(1)
Uchodźcy
(1)
Wady rozwojowe
(1)
Więźniowie obozów
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Zawistowska, Helena (1922- )
(1)
Śmierć
(1)
Śmierć w literaturze
(1)
Temat: czas
1901-
(8)
1801-
(5)
1901-2000
(2)
1918-
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1939-1945
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Europa
(2)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Wenecja (Włochy) - sztuka - 15-18 w. - szkice literackie
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Wilno (Litwa ; okręg)
(1)
Zamość (woj. lubeskie)
(1)
Gatunek
Powieść
(12)
Biografie
(3)
Literatura polska
(3)
Opracowanie
(3)
Kryminał
(2)
Wiersze
(2)
Dramat polski
(1)
Dramat szwedzki
(1)
Esej
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pamiętniki niemiecki
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Proza polska
(1)
Wywiady
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
341 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ

Morze i zwierciadło oraz Tym czasom uznaje się za najwybitniejsze utwory angielskiego poety. Pierwszy z nich, pisany w czasie osobistego kryzysu, to poetycki komentarz do Burzy Szekspira, a zarazem artystyczny popis Audena, który pragnie „pokazać w dziele sztuki ograniczenia sztuki”. Drugi poemat to rozpisane na głosy oratorium (w pierwotnym zamyśle miało stanowić tekst do muzyki Benjamina Brittena), w którym Boże Narodzenie przedstawione zostaje jako niezwykłe wydarzenie w historii, a jednocześnie ukazane z perspektywy ponadczasowego doświadczenia człowieka wierzącego. Oba utwory łączy wirtuozerska gra formami wiersza i mistrzostwo języka. Książka oprócz angielskiego oryginału i doskonałego przekładu Stanisława Barańczaka zawiera również obszerne wstępy autorstwa najbardziej renomowanych badaczy dzieła Audena, a także komentarz filologiczno-interpretacyjny przywołujący konteksty literackie, ale też zaplecze intelektualne, teologiczne i filozoficzne pisarza.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Słuchanie muzyki jest demokratyczną przyjemnością. Istnieje jednak zasadniczy kłopot dotyczący dyskursu, który uwspólniłby odmienne perspektywy odbiorcze. Analityczny opis muzyki może zniechęcać humanistę, o ile nie miał okazji poznać słownictwa z zakresu kontrapunktu czy harmonii. Zniechęcenie może również ogarnąć muzyka profesjonalistę, gdy czyta poetycki opis subiektywnego muzycznego doznania. Powinno się jednak pamiętać, że prawda o tym doświadczeniu kształtuje się pomiędzy obiektywną, zdystansowaną perspektywą badawczą a zaangażowanym, osobistym odbiorem. Książka Ucho i umysł stanowi udaną próbę pogodzenia tych dwóch, pozornie rozbieżnych perspektyw. /Bohdan Dziemidok/

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Książka dotyczy ważnego, ale niezbadanego dotąd zjawiska fotograficznego negatywu, będącego nie tylko pośrednikiem w procesie wywoływania zdjęć, ale również skończonym przedstawieniem, wykorzystywanym często w twórczości artystów i fotografów.

Może się wydawać, że fotografię wynaleziono po to, aby uzyskać wierne obrazy świata, uwiecznione na „lustrach obdarzonych pamięcią”. Co jednak się stanie, gdy spojrzymy na fotografię przez pryzmat negatywu? Wówczas okazuje się, że odbija ona świat na powierzchni czarnych, zniekształcających luster. Negatywowość umożliwia zatem zerwanie z realizmem i mimetycznymi funkcjami obrazów. Dzięki odwróceniu światłocienia kult mroku, nocy, niepokojącej obcości i niepoznanego pojawia się w centrum artystycznej refleksji. Zapisany na negatywach mundus inversus ułatwia dialog z systemami metafizycznymi opartymi na fundamentalnej polaryzacji światła i ciemności. Negatyw zaprzecza i pozwala na przyjęcie krytycznej postawy wobec obowiązujących norm i sposobów doświadczania świata.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Książka Bożeny Kudryckiej, złożona z ośmiu analityczno-interpretacyjnych studiów twórczości Bernarda Bertolucciego (Kostucha, Przed rewolucją, Partner, Strategia pająka, Konformista, Ostatnie tango w Paryżu, Ostatni cesarz, Pod osłoną nieba), w istocie rzeczy jest pierwszą polską monografią włoskiego reżysera, skoncentrowaną na kulturowej genezie jego dzieł. Autorka, uwzględniając rozliczne konteksty literackie, plastyczne, operowe i filmowe, ukazuje niezwykłą erudycję jednego z najbardziej cenionych twórców światowego kina. W kręgu jej zainteresowań znalazła się również adaptacja jako metoda twórcza sztuki filmowej.

„Książka nie tylko znakomita pod względem intelektualnym, oryginalna, pełna inwencji, ale także bardzo dobrze napisana. Czyta się ją z niesłabnącym zainteresowaniem”.

Alicja Helman

„Książka poza bardzo efektownymi popisami sztuki interpretacji, godnymi wysokiego poziomu artystycznego tych znakomitych filmów, jest napisana rzadko spotykaną, ujmująco piękną, literacką polszczyzną, której obrazowy styl składa się na wyjątkowo plastyczny i sugestywny ekwiwalent wizualnej urody kina Bertolucciego. Intelektualny polot, erudycyjne zaplecze interdyscyplinarne, analityczna precyzja i interpretacyjna odkrywczość, a także pisarski talent złożyły się na wysokiej klasy rezultat poznawczy”.

Tadeusz Szczepański

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Od Paryża Baudelaire’a po Warszawę Białoszewskiego, od Berlina z symfonii Ruttmanna do Nowego Jorku z kinematografii Woody’ego Allena – poszukiwanie artystycznych technik reprezentacji żywiołu miejskości prowadzi do przekształcenia miasta w jeden z najbardziej trwałych fantazmatów nowoczesnej wyobraźni. Tropieniu tego fantazmatu służą humanistyczne studia miejskie, które stanowią próbę rekonstrukcji nowoczesnej wyobraźni urbanistycznej oraz sposobów jej reprezentacji i transmisji w kulturze. Studia te są też propozycją urbanistyki kulturowej, czyli myślenia o i działania w mieście, ale z uwzględnieniem performatywnej mocy sztuki, zwłaszcza literatury, w zadomawianiu i wytwarzaniu miejsc. "Urbanalia" to wreszcie projekt swoistego kompendium mowy miasta, słownika, w którym tematyka witryn sklepowych, murali czy legend miejskich łączy się z hasłami nowoczesnych problemów z tożsamością, historią i kondycją podmiotu.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Na książkę składają się dwie części. W pierwszej, subiektywnie najistotniejszej, autor stawia nieporadne kroki w kierunku Stanisławy Przybyszewskiej, legendarnej pisarki dwudziestolecia międzywojennego. Mimo tego, że „Stascha” nie jest szerzej rozpoznawalna, ma jednak grono gorących wielbicieli. Poświęcono jej już co najmniej kilka książek i dziesiątki artykułów w języku polskim i angielskim, ale wydaje się, że jej potencjał intelektualny jest na tyle silny, że będzie jeszcze bardzo długo fascynowała badaczy i badaczki. Uskok jest właśnie kolejną, mocno subiektywną próbą przyjrzenia się pisarce z nadzieją na powiedzenie czegoś o niej nowego. Nie jest to biografia totalna, wyjaśniająca całą twórczość i życie córki „smutnego szatana”, a jedynie otworzenie kilku perspektyw dotąd obecnych trochę na boku. Autor książki przygląda się zatem jej swoistej narkonautyce – obecności w jej tekstach i życiu środków psychoaktywnych, jej prototypowym dla transhumanizmu i niezwykle ważnym relacjom z maszynami, ale też jej zainteresowaniu dla homoseksualizmu czy literatury popularnej. Jej symbolicznemu zabijaniu ojca. Jej ekscentryzmom życia codziennego, które nazywane są w tej książce po prostu performansem życiowym. I ostatecznie performans staje się tu kluczem do Przybyszewskiej, a narzędziem – w pewnej mierze – współczesna performatyka. Materiałem badawczym są tu zarówno utwory fikcjonalne gdańskiej pisarki, jak i jej potężna, zaświadczająca egzystencję korespondencja.

Druga część monografii odnosi się do kilku innych istotnych postaci polskiej literatury XX wieku, także na różne sposoby zaznaczających egzystencję – czasem bliżej, czasem dalej od strategii Przybyszewskiej. Autor nazywa te postaci drugoplanowymi bohaterami książki. Jest więc Gombrowicz, który „popełnia” zaskakujący Kronos, jest Białoszewski ze swoim Tajnym dziennikiem, jest i Poświatowska w zadziwiający sposób przypominająca Sylwię Plath i jej ścieżki w twórczości oraz ścieżki życiowe. Uskok kończy się krótką opowieścią o tym, jak (nie)oczekiwanie utrudniane bywa i uniemożliwiane poświadczanie przez moich bohaterów egzystencji.

Dlaczego metafora uskoku? „Uskok” to konkluzja być może pesymistyczna, ale niosąca też świadomość wartości życia, jego nieprzechodniości wobec nieprzechodniości języka. Życie i język, jak dwa bloki skalne, przylegające do siebie, ale z zaznaczonym uskokiem.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Esej o aktorach i teatrze francuskim został zredagowany przez Humboldta na podstawie zapisków, które młody uczony prowadził regularnie w Paryżu od grudnia 1797 do sierpnia 1799, i które zostały wydane drukiem dopiero w XX wieku. Duża część obserwacji, notowanych w celu wykorzystania ich w przyszłości w dziele z zakresu antropologii porównawczej dotyczy życia teatralnego. Można nawet odnieść wrażenie, że właśnie teatr, scena, widownia, krytyka stanowiły dla Humboldta najlepszy materiał do studiowania różnego rodzaju ludzkich zachowań i namiętności, które porównywał z punktu widzenia odrębności charakterologicznych dwu sąsiadujących ze sobą narodów, Francuzów i Niemców. [...] Obok komparatystycznego punktu widzenia, pionierskie podejście Humboldta do sztuki scenicznej przejawia się także na innych polach. Po pierwsze wprowadza aktorstwo w obszar zainteresowań nowej, osiemnastowiecznej dziedziny filozofii, estetyki. Po drugie Humboldt analizuje grę aktorską jako specyficzny kod kulturowy, jako „język znaków kulturowych”.
Książka zawiera odbitkę pierwodruku tekstu Humboldta w „Le Spectateur du Nord” (1800).

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Główna
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 821.162.1(091) (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ

Studium poświęcone cielesności w prozie Brunona Schulza i Witolda Gombrowicza. Autorka analizuje ich twórczość za pomocą takich kategorii jak transgresja, dezorganizacja i wieloznaczność oraz sytuuje ją w filozoficznych, antropologicznych i literackich kontekstach porównawczych. Wyjaśnia, jak problematyka cielesności pomaga pisarzom sformułować wizję człowieka i rzeczywistości, a także koncepcję kultury, tożsamości i poznania. Przekonuje również, że za pośrednictwem kategorii ciała w prozie Gombrowicza i Schulza manifestują się najważniejsze problemy epoki modernizmu. Ukoronowaniem interdyscyplinarnej refleksji autorki jest projekt perspektywizmu metodologicznego, który uwidacznia się nie tylko w założeniach, lecz także w języku i kompozycji książki.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Jest to książka o tym, w jaki sposób dzieła sztuki czy – szerzej – wytwory kultury wizualnej brały udział w walce ideowej, ideologicznej, a nawet wprost politycznej w Wolnym Mieście Gdańsku. Z jednej strony walkę tę prowadzono na froncie polsko-niemieckiego sporu o narodową tożsamość, a w konsekwencji państwową przynależność Gdańska, z drugiej – na froncie wewnątrzniemieckiego sporu tradycjonalistów z modernistami. Autora interesują w tym kontekście nie tylko obrazy malarskie czy graficzne, rzeźba i architektura, ale także pocztówki i znaczki pocztowe, banknoty, numizmaty, odznaki, druki urzędowe, plakaty, fotografie prasowe, ilustracje w książkach i czasopismach, wreszcie – co w Gdańsku szczególnie ważne – konserwacja i restauracja zabytków. Przypatruje się również tym dziedzinom, które nie wytwarzają wizualnych przedmiotów, ale konstruują ich interpretacje, a więc: historiografii, krytyce, popularyzacji.

Całość poprzedza obszerny prolog, który ukazuje prehistorię gdańskiej walki obrazów – od przejęcia miasta przez państwo pruskie w końcu XVIII wieku aż po powstanie Wolnego Miasta Gdańska.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Techniki wypracowane w Paryżu do niczego nie przydadzą się nad Wisłą. Inny świat – zupełnie inny świat, inne powietrze, inne przebudzenia od śmierci do życia, odpadania od życia ku śmierci, przejścia inaczej tajemne. Nie mogę chodzić po tym mieście, mogę się tylko przemykać. Ale coś przychodzi do mnie: w Parku Skaryszewskim, na Bliskiej, na Grochowskiej, coś nadciąga z krzaków przy Dworcu Wschodnim, wypluskuje ze ścieków i szpar w chodniku.

To, co nadciąga, jest dawne i – najczęściej – straszne. To, co nadciąga – widzę i opisuję. To, co straszne – słyszę.

Warszawskie pasaże wymagały innej formy niż Paryskie pasaże. Jeszcze bardziej skurczonej, przyduszonej. Formy nasiąkniętej milczeniem, jak skaryszewska ścieżka deszczówką.

Krzysztof Rutkowski


Księga Warszawy otwiera się przed Krzysztofem Rutkowskim w sposób zaskakujący. Znaki najbardziej powszednie, codzienność ulic, domów, parków, przemawiają nieoczekiwanie jako sygnatury zdarzeń historycznych, które mogły się w tych miejscach wydarzyć, oraz zdarzeń kosmicznych, które wydarzają się w nich nieustannie. O Warszawie nikt jeszcze tak nie pisał.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

„Wartość wartości” to książkowy zapis cyklu spotkań z Mądrymi Osobami, który odbył się w Oliwskim Ratuszu Kultury w październiku 2019 roku. Autorka projektu, dziennikarka, Hanna Kordalska-Rosiek, zaprosiła do wygłoszenia wykładów oraz publicznej rozmowy: Dariusza Dumę – filozofa, konsultanta biznesowego, który doradza zarządzanie przez wartości i w praktyce takim właśnie jest przedsiębiorcą, profesora Wiesława Łukaszewskiego, psychologa społecznego specjalizującego się w problemach osobowości i motywacji, psychologa społecznego – profesora Bogdana Wojciszke, zajmującego się między innymi zagadnieniami psychologii miłości i władzy oraz profesora Tadeusza Gadacza – filozofa, religioznawcę zajmującego się filozofią człowieka i edukacji. Wartość wartości to cztery wykłady i cztery rozmowy o wartościach, czym były kiedyś, czym są dzisiaj, jaka jest ich rola w życiu indywidualnym i zbiorowym, w życiu codziennym i w biznesie, w polityce i w kulturze.
Zaproszeni goście w swoich wystąpieniach wytyczyli cztery perspektywy, które – wzajemnie się dopełniając – stworzyły interesującą i ważną wartość dodaną.
Hanna Kordalska-Rosiek, autorka projektu:
Zaprosiłam do projektu z wykładami i rozmowami o wartościach tych, którzy ze swojej mądrości są znani od dawna: filozofów i psychologów społecznych. Różne osobowości, różne spojrzenia, bogactwo doświadczeń… Nie tylko w słowie głoszonym, ale – co jest ważną wartością – również w żywej rozmowie, dialogu.
Wartość wartości. Fenomen spotkania – ze sobą i z wartościami – w Oliwskim Ratuszu Kultury. Bezkresna podróż intelektualna... Jak powiedział w rozmowie Dariusz Duma: "Jeśli umiemy postawić dobre pytania, to myślenie w poszukiwaniu odpowiedzi nie zna granic". […]
Dzielić się wartościami - to jest główna idea, cel i przesłanie tej książki.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Bohaterem tej książki jest wisielec – jedna z głównych i najbardziej wymownych figur śmierci w kulturze Zachodu. Wisielec bowiem to nie tylko zewnętrzny emblemat europejskiego doświadczenia śmierci, lecz postać ze wszech miar dwuznaczna, znajdująca się w stanie nieustannej symbolicznej transformacji i zarazem transformację tę sprawiająca. I wprawiona w ciągły ruch, w prowokacyjną grę znaczeń, w skryte lub całkiem jawne przejścia – między przedmiotem a podmiotem, między nicością a kulturą, między ofiarą a katem, między religią a polityką, między zbrodnią a karą, między poniżeniem a wyniesieniem. Książka śledzi tę dojmującą wszechobecność wisielca w różnych warstwach kultury i duchowości, starając się wydobyć wielość spełnianych przezeń ról.

Rozmiar pliku MOBI niniejszej publikacji przekracza 100 MB, z tego powodu nie będzie możliwe przesłanie jej na czytnik Kindle przez Amazon.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Czyż nie przeraża was i nie nawiedza we snach wilcze, beznadziejne zbratanie samobójców i owadzi, napowietrzny taniec wisielców?
A jeśli…
Kontynuacja książki o wszechmocy wisielca w wyobraźni i praktyce Zachodu. Zbigniew Mikołejko opowiada między innymi o wieszaniu angielskich czarownic w Starym i Nowym Świecie, o przeobrażeniu figury wisielca w anonimowego, stadnego trupa bez twarzy poprzez mechanikę nowoczesnej wojny, o szaleństwie linczowania w Stanach Zjednoczonych, a także o wisielcu jako postaci z powieści i filmów przygodowych i kryminalnych.

Rozmiar pliku MOBI niniejszej publikacji przekracza 100 MB, z tego powodu nie będzie możliwe przesłanie jej na czytnik Kindle przez Amazon.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
Weiser Dawidek / Paweł Huelle. - Gdańsk : "Słowo/Obraz Terytoria", 2003. - 255 s. ; 20 cm.
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Filia nr 2
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.162.1-3 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ

Autor, analizując filmy europejskich twórców o Stanach Zjednoczonych i reakcję na nie amerykańskiej krytyki, stara się dociec, dlaczego na ogół nie podoba nam się to, jak opisują nas inni. Stawia też tezę, że filmy te są wyrazem określania europejskiej tożsamości wobec dominującej pozycji USA w świecie. Analizując dzieła Antonioniego, Wendersa, Herzoga czy von Triera, Giżycki ukazuje ponadto, czym różnią się filmy kręcone po obu stronach Atlantyku, jak duch europejskiego kina wpływa na kino hollywoodzkie i na odwrót – jak bezwzględna polityka amerykańskich wytwórni filmowych kształtuje wrażliwość twórców ze Starego Kontynentu. Pokazuje też niekończący się spór amerykańskiej krytyki z europejskimi „przybyszami”, którzy przyjeżdżają do ojczyzny Stevena Spielberga z zamiarem podbicia światowej publiczności, a wracają – z reguły – pełni gorzkich doświadczeń… Ważnym elementem pracy Giżyckiego jest rozbudowana filmografia krytyczna, zawierająca czołówki filmów, ich streszczenia i mini-recenzje.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Wiedeń 1913 / Piotr Szarota. - Gdańsk : Wydaw. Słowo/Obraz Terytoria,m 2013. - 370, [5] s., [4] k. tabl. : il. (w tym kolor.) ; 21 cm.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(4) (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ

„Wiedeń 1913” to próba rekonstrukcji świata, który odszedł bezpowrotnie wraz z I wojną światową, a jednocześnie wyprawa do źródeł nowoczesności. Rok 1913 to fascynujący czas ścierania się starych i nowych idei, nie tylko w muzyce, malarstwie i literaturze, ale także w nauce i w życiu codziennym, Wiedeń jest miejscem, gdzie widać to ze szczególną wyrazistością.
Na kartach książki spotykają się wybitni artyści – Schiele i Kokoschka, wielcy kompozytorzy – Schönberg i Szymanowski, wspaniali pisarze – Kafka i Musil, genialni uczeni – Einstein, Freud i Wittgenstein, a jakby tego było mało przyszli dyktatorzy – Hitler i Stalin. Autor przedstawia ich splatające się wielokrotnie indywidualne losy sięgając po rozmaite, często sprzeczne ze sobą świadectwa i dokumenty, z których znaczna część nieznana była dotąd polskim czytelnikom. Zamiast jednej prawdy pokazuje złożone mechanizmy mitologizacji historii, w które zaplątani byli niejednokrotnie bohaterowie książki.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych (magazyn)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 82-4 [w magazynie] (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ

Zbiór szkiców z lat 1979–1989 dotyczących relacji między literaturą a polityką w ostatnich latach komunizmu. Autor przygląda się językowi sprzeciwu wobec tej władzy. Analizując przebieg strajku w sierpniu 1980 roku, pielgrzymki papieskiej z 1987 oraz manifestacji ulicznych z lat osiemdziesiątych, ukazuje, jak walka z komunizmem przebiegała w przestrzeni słów, tekstów i komunikatów.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej