Sortowanie
Źródło opisu
Legimi
(270)
Katalog zbiorów
(59)
IBUK Libra
(12)
Forma i typ
E-booki
(282)
Książki
(55)
Proza
(14)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Poezja
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(49)
tylko na miejscu
(12)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(39)
Czytelnia Główna
(12)
Filia nr 2
(3)
Filia nr 3
(1)
Wypożyczalnia dla Dorosłych (magazyn)
(7)
Autor
Rutkowski Krzysztof
(10)
Rosiek Stanisław
(7)
Helman Alicja
(6)
Limon Jerzy
(6)
Osiński Zbigniew
(6)
Pomian Krzysztof
(5)
Przybyszewska Stanisława
(5)
Jarzębski Jerzy
(4)
Majewski Józef
(4)
Mikołejko Zbigniew
(4)
Przylipiak Mirosław
(4)
Sitkiewicz Paweł
(4)
Auden W. H
(3)
Giżycki Marcin
(3)
Huelle Paweł (1957- )
(3)
Kubińska Olga
(3)
Limon Janusz
(3)
Miłosz Czesław
(3)
Poprzęcka Maria
(3)
Schulz Bruno
(3)
Steiner George
(3)
Taborska Agnieszka
(3)
Adler-Olsen Jussi (1950- )
(2)
Adler-Olsen Jussi (1950- ). Departament Q
(2)
Bauby Jean-Dominique
(2)
Błoński Jan
(2)
Calasso Roberto
(2)
Chiaromonte Nicola
(2)
Chęćka-Gotkowicz Anna
(2)
Czartkowski Adam
(2)
Dziemidok Bohdan
(2)
Friedrich Jacek
(2)
Kalinowska Maria
(2)
Kandziora Jerzy
(2)
Kaszuba-Dębska Anna
(2)
Macur Andrzej
(2)
Magnone Lena
(2)
Ostaszewski Jacek
(2)
Owczarski Wojciech
(2)
Pelka Anna
(2)
Praz Mario
(2)
Przyłuska-Urbanowicz Katarzyna
(2)
Rakowski Tomasz
(2)
Rogowska-Stangret Monika
(2)
Sobolczyk Piotr
(2)
Starobinski Jean
(2)
Sucharski Tadeusz
(2)
Szerszeń Tomasz
(2)
Szyjkowska-Piotrowska Anna
(2)
Warburg Aby
(2)
Włodek Patrycja
(2)
Adamowicz Paweł
(1)
Agnieszka Karpowicz
(1)
Aleksander Jurewicz
(1)
Arno Anna
(1)
Asselineau Charles
(1)
Augustyniak Piotr
(1)
Bachórz Józef
(1)
Baczko Bronisław
(1)
Banasiak Bogdan
(1)
Bataille Georges
(1)
Bergman Ingmar
(1)
Bergman Ingmar. Duchowa przypadłość
(1)
Bergman Ingmar. Miłość bez kochanków
(1)
Bergman Ingmar. Wiarołomni
(1)
Bienville M.-D.-T. de
(1)
Bieńkowska Ewa
(1)
Binkowska Dagmara
(1)
Borkowska Grażyna
(1)
Bouvier Jean Baptiste
(1)
Bristiger Michał
(1)
Brook Peter
(1)
Budd Malcolm
(1)
Burska Lidia
(1)
Carrol Noel
(1)
Castoldi Alberto
(1)
Champfleury Jules
(1)
Chojnacki Marek
(1)
Chruślińska Iza
(1)
Ciechowicz Jan
(1)
Cieślak Robert
(1)
Cox Christoph
(1)
Cymbrykiewicz Joanna
(1)
Cymbrykiewicz Joanna (1976- )
(1)
Czapski Józef
(1)
Czartoryska Urszula
(1)
Czermińska Małgorzata
(1)
Czerwiński Grzegorz
(1)
Czerwiński Marcin
(1)
Dan Diner
(1)
Danek Danuta
(1)
Dauksza Agnieszka
(1)
Deleuze Gilles
(1)
Doppet François-Amédée
(1)
Doussin-Dubreuil Jacques Louis
(1)
Doyle Evelyn
(1)
Drewniak Bogusław
(1)
Dąbrowski Bartosz
(1)
Dąbrowski Tadeusz
(1)
Enzensberger Hans Magnus
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(65)
2010 - 2019
(193)
2000 - 2009
(74)
1990 - 1999
(9)
Okres powstania dzieła
2001-
(9)
1901-2000
(8)
Kraj wydania
Polska
(341)
Język
polski
(341)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(6)
Literatura szwedzka
(3)
Literatura duńska
(2)
Literatura francuska
(2)
Literatura fińska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura islandzka
(1)
Temat
Literatura polska
(3)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(3)
Pisarze polscy
(3)
Sztuka
(3)
Carl Mørck (postać fikcyjna)
(2)
Ciało ludzkie
(2)
Departament Q
(2)
Film
(2)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(2)
Konopnicka, Maria (1842-1910)
(2)
Poezja polska
(2)
Schulz, Bruno (1892-1942)
(2)
Szkice literackie polskie
(2)
Antropologia filozoficzna
(1)
Auschwitz-Birkenau (niemiecki obóz koncentracyjny)
(1)
Bauby, Jean-Dominique
(1)
Bauby, Jean-Dominique (1952-1997)
(1)
Bioetyka
(1)
Diabeł
(1)
Doyle, Evelyn
(1)
Drukarstwo
(1)
Edytorstwo
(1)
Erotyzm
(1)
Estetyka
(1)
Etnogeneza - Europa
(1)
Etyka
(1)
Figury retoryczne
(1)
Filozofia - historia - Niemcy - 18 w.
(1)
Graficy polscy
(1)
Grass, Günter (1927- ) - twórcrczość - szkice
(1)
Historia literatury
(1)
Inność
(1)
Kant, Immanuel (1724-1804) - twórczość
(1)
Kobieta
(1)
Kobieta - kultura - historia - Polska - 11-20 w.
(1)
Kultura masowa
(1)
Leśmian, Bolesław (1877-1937)
(1)
Literatura
(1)
Literatura kobieca - historia - Polska - 11-20 w. - biografie
(1)
Literatura niemiecka - historia - 20 w. - szkice
(1)
Literatura polska - historia - 11-20 w. - biografie
(1)
Literatura polskia
(1)
Malarstwo amatorskie polskie - historia - 20 w.
(1)
Malarstwo włoskie - 15-18 w. - szkice literackie
(1)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(1)
Moda młodzieżowa
(1)
Muzyka
(1)
Naród - Europa
(1)
Nastolatki (dziewczęta) $x w literaturze
(1)
Niemieckie obozy koncentracyjne
(1)
Nikifor Krynicki (właśc. Epifaniusz Drowniak ; 1895-1968)
(1)
Osoby zaginione
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Parlamentarzyści
(1)
Percepcja obrazów
(1)
Perwersja
(1)
Pisarze niemieccy
(1)
Poezja niemiecka
(1)
Poezja polska - historia - 20 w.
(1)
Poezja polska - historia - interpretacje
(1)
Poligrafia
(1)
Postać literacka
(1)
Przedstawienia teatralne
(1)
Romantyzm
(1)
Różewicz, Tadeusz (1921- )
(1)
Scenariusz filmowy amerykański - od 1945 r.
(1)
Scenariusz filmowy angielski - od 1945 r.
(1)
Schopenhauer, Johanna (1766-1838)
(1)
Shakespeare, William (1564-1616) - beletrystyka
(1)
Sołowieckie, Wyspy (Rosja)
(1)
Szkice literackie polskie - 20 w.
(1)
Sztuka - od 1945 r.
(1)
Tematy i motywy
(1)
Uchodźcy
(1)
Wady rozwojowe
(1)
Więźniowie obozów
(1)
Wpływ i recepcja
(1)
Zawistowska, Helena (1922- )
(1)
Śmierć
(1)
Śmierć w literaturze
(1)
Temat: czas
1901-
(8)
1801-
(5)
1901-2000
(2)
1918-
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1939-1945
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Europa
(2)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(1)
Wenecja (Włochy) - sztuka - 15-18 w. - szkice literackie
(1)
Wiedeń (Austria)
(1)
Wilno (Litwa ; okręg)
(1)
Zamość (woj. lubeskie)
(1)
Gatunek
Powieść
(12)
Biografie
(3)
Literatura polska
(3)
Opracowanie
(3)
Kryminał
(2)
Wiersze
(2)
Dramat polski
(1)
Dramat szwedzki
(1)
Esej
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pamiętniki niemiecki
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Proza polska
(1)
Wywiady
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
341 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ

Książka podejmuje temat dobrze znany literaturoznawstwu – temat recepcji twórczości danego pisarza – ale w nowym ujęciu metodologicznym. Przenosi akcent z recepcji na dyskursywizowanie, a tym samym wykracza poza ramy literaturoznawstwa w stronę kulturoznawstwa oraz filozofii nauki. W pierwszym rozdziale została przedstawiona autorska teoria recepcji, uwzględniająca narratywizm Haydena White’a i jego koncepcję Metatropów, kognitywistyczną teorię prototypu, zastosowaną do opisu procesów paradygmatyzacyjnych w nauce, a także zasady psychologii społecznej. W tej części znajduje się także innowacyjne ujęcie kwestii szkolnej edukacji polonistycznej, odmienne od ujęć proponowanych przez metodykę nauczania języka polskiego. Rozdział drugi to szczegółowe omówienie tekstów krytycznoliterackich o Mironie Białoszewskim, zarówno tych najbardziej znanych, jak i zupełnie zapomnianych.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Książka opisuje najważniejsze przemiany polskiego literaturoznawstwa w ostatnich 50 latach – ukazuje narodziny polskiego strukturalizmu, wykształcenie się w jego ramach nurtu komunikacjonistycznego, przejście od strukturalnej poetyki w świetle językoznawstwa ku poetyce kognitywnej, rozmycie mocnych teorii w praktykach poststrukturalistycznych z włączeniem krytyki etycznej, badań nad Zagładą i teorii queer. Równolegle szkicowana jest teoria i historia quasi-paradygmatu „hermeneutycznego” i jego relacje ze strukturalną teorią interpretacji, marksizmem i dekonstrukcją. Ujęcie panoramiczne stale przeplata się ze zbliżeniem na recepcję twórczości głównego bohatera, Mirona Białoszewskiego. Druga część książki stanowi analizę dyskursu podręczników szkolnych i pomocy dla nauczycieli oraz uczniów („bryki”), przez co daje wgląd w to, jak polska kultura literacka i edukacyjna przetwarza i przekłada zjawiska literackie przefiltrowane przez naukowe oko ku społecznej dyfuzji.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Idealne wykonanie jest wyłącznie konstrukcją teoretyczną, granicą, do której zmierzają wysiłki artystów. Gdyby istniał idealny odbiorca i idealne wykonanie, zaistniałyby też idealne warunki do wydania sądu obiektywnego. Tymczasem rzeczywistość mniej lub bardziej odbiega od tego modelu.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Procesy przeciw pornografii literackiej, a później również filmowej i artystycznej, które rozpoczęły się od słynnej sprawy Pani Bovary i trwały przez prawie cały wiek XX, dotykają problemu prawnych, formalnych i gatunkowych wyznaczników pornografii. Czy dzieła pornograficzne mają jakąś wspólną cechę? Pomimo rozlicznych problemów definicyjnych można wyodrębnić jedną – pornografia nie jest i nie była nigdy formą seksualności spotykaną w naturze. Innymi słowy – pornografia jest dziedziną kultury. Dlatego celem tej książki jest potraktowanie pornografii jako kategorii kulturowej, przyjrzenie się jej z dystansu, ograniczenie obiegowej oczywistości, zanalizowanie teoretycznego i praktycznego kontekstu oraz naszkicowanie chociaż w uproszczony sposób jej historii. Praktycznym celem jest zaś zaproponowanie metodologicznej podstawy porn studies, a także pokazanie, jak w krytyczny sposób czytać pornografię literacką.


To znakomita praca, bogata w wiedzę, frapująca interpretacyjnie. Zamysł autorki polega na ujęciu pornografii nie jako wstydliwych marginesów kultury, lecz jako moralnego i estetycznego wyzwania idącego z marginesów ku centrum. Przemysław Czapliński


Pracę Ewy Stusińskiej uważam za pionierskie i oryginalne opracowanie zagadnienia trudnego, dotąd tak rzetelnie i twórczo niepodejmowanego na naszym gruncie. Krzysztof Kłosiński

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Dziełem demiurga jest świat młodego Miłosza. Książka pokazuje, że jak nikt dotąd w polskiej poezji wypowiedział on temu światu sprzeciw. Buntownicze wizje poety zostały wyrażone językiem stosowanym dotąd do analizy gnostycyzmu i manicheizmu. Język ten odsłania świat żywiołów, wojny, dzieje poddane prawom darwinizmu, myśli i uczucia człowieka zbuntowanego na ziemskim padole. Taki świat wart był w oczach poety jedynie kosmicznego pożaru. W dwudziestym wieku nieraz jawił się w ten sposób ludziom zachowującym w sobie inną ziemię i inne niebo…

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ

Zbiór esejów, w których autor dowodzi, że wiele spośród najbardziej znanych dzieł kultury można opisać kategoriami dziwaczności lub osobliwości. Pojęcia te, choć bardzo do siebie zbliżone, nie są tożsame. Oba kojarzone są z horrorem, ale wykraczają poza jego ramy. Dotykają tego, co zewnętrzne i nieznane, niepokojące, ale niekoniecznie przerażające. Kategorie dziwaczności i osobliwości Fisher przykłada do dzieł takich twórców i twórczyń jak: H.P. Lovecraft, H.G. Wells, Daphne Du Maurier, Margaret Atwood, Stanley Kubrick czy Christoper Nolan.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Język można nabyć, ale można również stracić. Ludzie zapominają słowa, wyrażenia, nawet całe języki, z biegiem czasu wspólnoty językowe porzucają mowę, którą kiedyś się posługiwały, języki zaś zanikają i ustępują miejsca nowym. Echolalie opowiadają o wielu formach językowego zapominania. Poruszając się pomiędzy starożytną, średniowieczną i współczesną kulturą, odkrywają związki pomiędzy mową, pismem, pamięcią i zapomnieniem. Niezależnie, czy tematem rozważań jest średniowieczna literatura czy współczesna beletrystyka, klasyczna poezja arabska czy narodziny języka francuskiego, strukturalistyczna lingwistyka czy uwagi Freuda na temat afazji, Daniel Heller-Roazen rozważa z precyzją i wnikliwością formy, efekty i konsekwencje trwania i zanikania języka. Jego zdaniem w mowie konstrukcja i destrukcja zawsze idą w parze. Śmierć jednego języka może być narodzinami drugiego, a doświadczenie odchodzenia mowy może leżeć u podstaw literackiej, filozoficznej i artystycznej kreacji.
Od dziecięcego gaworzenia do dziedzictwa wieży Babel, od świętych języków judaizmu i islamu do koncepcji martwego języka i politycznego znaczenia współczesnych języków zagrożonych i na wygnaniu – Echolalie w oryginalny, elegancki i erudycyjny sposób zapraszają nas do refleksji nad naturą zwierzęcia, które mówi i zapomina.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Publikowany w tym tomie wybór tekstów Oskara Schlemmera (1888–1943) jest pierwszym polskim wydaniem materiałów związanych z eksperymentalną sceną Bauhausu w Weimarze i Dessau. Schlemmer wraz ze studentami warsztatu scenicznego podejmował wielokierunkowe badania nad relacjami między formą, barwą i ruchem w przestrzeni, wychodząc od żywego organizmu tancerza, którego postać przekształcał za pomocą kostiumu-maski.


Deklarował: „Nie jestem wyznawcą Dionizosa… Moją domeną jest to, co klasyczne i klasycystyczne, naturalne dla mnie jest szukanie porządku i przejrzystości”.


Podstawę kompozycji Baletu triadycznego, przedstawienia przygotowanego przez Oskara Schlemmera i prezentowanego od 1922 roku, stanowiły ujęte w triady aspekty choreografii kostium – muzyka – ruch/przestrzeń – forma – barwa/wysokość – szerokość – głębokość/koło – kwadrat – trójkąt. Był to jeden z najważniejszych eksperymentów europejskiego tańca na początku XX wieku, który przyczynił się do redefinicji ciała aktora-tancerza w przestrzeni sceny.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Główna fala ekspresjonizmu przypada na drugie dziesięciolecie XX wieku. W ciągu zaledwie kilku lat ekspresjonizm stopniowo zawładnął wszystkimi obszarami sztuki. Ale już w roku 1920 Wilhelm Worringer zapowiadał jego koniec, a rok później Yvan Goll obwieścił śmierć ekspresjonizmu. Dramat i teatr ekspresjonistyczny wykraczają poza te wąskie ramy, z jednej strony znajdując inspiracje we wcześniejszej twórczości dramatycznej i zjawiskach związanych z reformą teatru, z drugiej zaś właściwe ekspresjonizmowi środki wyrazu scenicznego widoczne są także w późniejszych inscenizacjach.

[…] trudno jest traktować niemiecki ekspresjonizm w teatrze jako nurt jednorodny, całkowicie spójny, określający się w jakimś nadrzędnym manifeście czy programie i posiadający wspólny arsenał środków wyrazu oraz strategii artystycznych. A mimo to stwierdzić wypada, że właśnie w dramacie i teatrze ekspresjonizm wyraził się najpełniej, w sposób dojrzały i kompleksowy, i w tych właśnie dziedzinach przyjął postać najbardziej radykalną, wywierając wpływ na rozwój późniejszych form dramatyczno-teatralnych.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Galeria mistyczek chrześcijańskich, od Hildegardy z Bingen po dwudziestowieczną Madelaine de la Salpetriere - kobiet, które pozbawione twórczej roli w Kościele wywalczyły sobie własne, choć niewielkie miejsce, gdzie ich zdolności twórcze mogły znaleźć pełny wyraz. W doświadczeniach mistycznych kobieca zmysłowość doczekała się po raz pierwszy prawa obywatelstwa i uznania.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Jak poradzić sobie z niemożliwą do przepracowania stratą? Jak zamieszkać w teraźniejszości? Jak poczuć się u siebie wśród ruin i grobów? Te trzy pytania (o podmiot, doświadczenie czasu oraz przestrzeń) okazały się kluczowe w romantycznym myśleniu o elegii. W pierwszej połowie XIX wieku w całej Europie elegia przestała być postrzegana jako gatunek posiadający jasne wyznaczniki formalne. Romantycy chętniej mówili o elegijności, definiując ją jako szczególny sposób postrzegania i odczuwania świata. Co więcej, byli przekonani, że elegijność jest rewersem sielskości. Tą ostatnią nie można się zaś zachwycać, wyzbywszy się obawy przed jej utratą. Poeci usiłowali uchwycić to zjawisko, sięgając po topikę wyrastającą z tradycji pastoralnej. Świadomość elegijna jest zatem wyrazem przeświadczenia, że literatura to zapis zmagań z życiem, które – pomimo sekretnych pragnień i projektów – zawsze zawodzi nasze oczekiwania oraz odziera rzeczywistość ze złudzeń, w których istnienie chcielibyśmy wierzyć.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku

Dzieło Hansa Magnusa Enzensbergera Eliksiry nauki. Spojrzenia wierszem i prozą traktuje o wzajemnych relacjach nauk ścisłych (przede wszystkim matematyki) do tego, co można nazwać „materią poetycką”. Problematykę tę anonsuje już motto, w które zaopatrzony jest utwór: „There is no science without fancy and no art without facts.” Pierwsze dwa teksty zaś: wiersz Hommage à Gödel i esej Most zwodzony nieczynny albo matematyka w zaświatach kultury. Widok zewnętrzny wskazują na starania autora, by domena matematyki i nauki stała się zarówno przedmiotem poetyckiej ekspresji (np. w rytmizacji, metaforyzacji czy teatralizacji języka), jak i wielo-perspektywicznej refleksji eseistycznej. Książka Enzensbergera stanowi dlatego interesujący i ważny wkład do lepszego zrozumienia tego, jak wyobraźnia – właśnie ‘spoglądając z ukosa poezją i prozą’ – może dzisiaj matematykę i poezję rozdzielać i też „wzajemnie kojarzyć”. W polskiej poezji tego rodzaju poetyckich eksperymentów prawie nie ma. To kolejny powód, by poetycko-eseistyczne dzieło Enzensbergera wydać w Polsce.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Pierwsza część książki dotyczy najbardziej tajemniczych scen z życia Jezusa: Emaus, rzezi niewiniątek, pojmania, przeklęcia drzewka figowego. Część druga to eseje o kobietach-ofiarach z najstarszego tekstu Biblii – Księgi Sędziów. Autor śledzi nieoczekiwane więzi Erosa z Thanatosem, gry i zabawy ze śmiercią, rytuału religijnego z polityką i wojną, świętości z przemocą, ofiary z katem, ciała z duchem. Nie interesuje go Bóg filozofów i teologów, Absolut, abstrakcyjne, oderwane pojęcia czy alegoria moralna, lecz „Bóg żywy”, który miota ludźmi w piekle materii i ukazuje się im jako przemożna siła, tchnąca miłością i gniewem, fascynująca i straszna zarazem.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Encyklopedia to paszport, który pozwala przekroczyć granicę literackiej ojczyzny Gonçalo M. Tavaresa – jednego z najwybitniejszych współczesnych portugalskich pisarzy. To zapis rozmów, lektur i myśli krążących wokół takich tematów, jak nauka, strach, muzyka, związki i literatura. Te błyskotliwe notatki układają się w księgę, której patronem mógłby zostać sam Fernando Pessoa.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

Bataille’owskie rozróżnienie trzech postaci erotyzmu: erotyzmu ciała, erotyzmu serc i erotyzmu sacrum – jest jednym z podstawowych pojęć współczesnej antropologii.

W pierwszym przypadku człowiek odnajduje swój pierwotny związek z przyrodą przede wszystkim za sprawą erotycznego upojenia, które jest chwilowym unicestwieniem granic własnego ja i utożsamieniem z pierwotnym bytem natury. Erotyzm, choć w pewnym sensie nieodłączny od doświadczenia prokreacji, jest samoistnym „eksperymentowaniem psychicznym”, powiada Bataille, w poszukiwaniu sensu życia.

Erotyzm serc – to romantyczna koncepcja fuzji bliskich dusz. Głębokim sensem trzeciej postaci erotyzmu, erotyzmu sacrum, analizowanego przez Bataille’a na podstawie obrzędów i rytuałów religijnych, ale także literatury, poezji, teatru etc., jest obalanie wszelkich struktur zamykających człowieka w wąskich ramach egzystencji (ramy społeczne, jednostkowa osobowość, ubiór, modele zachowania, itp.) w poszukiwania nieskończonej i niczym nieograniczonej jedności z bogiem. Erotyzm sacrum, będący zarazem doświadczenie estetycznym, etycznym i religijnym, jest definitywnych wykraczaniem człowieka poza siebie i swe ograniczenia.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
E-book
W koszyku
Forma i typ

George Steiner należy do grona nieprzeciętnych intelektualistów ostatniego półwiecza. To uważny badacz literatury oraz równie przenikliwy obserwator wszelkich przejawów kultury wysokiej – muzyki, malarstwa – ale i polityki, przenikającej świat kultury. Jego eseje poświęcone są znaczącym pisarzom, takim jak Jorge Luis Borges, George Orwell, Thomas Bernhardt, Karl Kraus czy Aleksander Sołżenicyn, ale i autorom zapoznanym, takim jak Salvatore Satta, a także postaciom tyleż nieprzeciętnym, co kontrowersyjnym, jak sir Anthony Blunt czy Louis-Ferdinand Céline. Ten pierwszy zasłynął bowiem zarówno jako krytyk sztuki, jak i szpieg na usługach KGB, ten drugi – jako pisarz i zajadły antysemita. W efekcie zebrane w tej książce eseje, napisane w latach 1967–1997 na zamówienie opiniotwórczego „New Yorkera”, ukazują szeroką panoramę kultury Europy i tradycyjnie pojmowanego świata zachodniego.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94(4) (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ

Nowe, uzupełnione i rozszerzone wydanie. Autor opisuje ponad tysiącletnią historię jednoczenia Europy najpierw przez chrześcijaństwo, następnie przez oświecenie do XX wieku. W tomie zawarte są także artykuły o ostatnim półwieczu integracji europejskiej, konfliktach między dążeniami ku zjednoczeniu i ujednoliceniu Europy a siłami, które ją dzieliły i różnicowały. Książka została poszerzona o cztery rozdziały dotyczące najnowszej historii Europy i problemów integracji europejskiej, a także członkostwa Polski w Unii Europejskiej.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia dla Dorosłych (magazyn)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 821.111-3 [w magazynie] (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ

Serge Fauchereau analizuje twórczość plastyczną i literacką Schulza w kontekście awangardowych europejskich prądów literackich i artystycznych XX wieku, odwołując się do takich twórców, jak Alfred Jarry, Alfred Kubin, Franz Kafka, Giorgio de Chirico, Max Blecher, Robert Walser, Leopold Sacher-Masoch, Balthus czy Pierre Klossowski. Odsłania jego głębokie związki z freudyzmem, dadaizmem, surrealizmem i futuryzmem, podkreśla też metafizyczny wymiar jego twórczości. Ukazuje Schulza, na pozór tak bardzo prowincjonalnego, jako artystę na wskroś europejskiego, nawiązującego równoprawny dialog z najwybitniejszymi postaciami i zjawiskami ówczesnej sztuki Zachodu. Książka Fauchereau potwierdza też, że spełniło się wielkie marzenie Schulza, aby wykroczyć z własnym dziełem „poza granice polszczyzny”.

Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu dostępu, który można odebrać w bibliotece.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej